Buddhismus Čisté země jako vaišnavismus
Část pátá: Kdo je klenot / mani v lotosu / padma?
Bhakti Ananda Goswami
Kdo je tedy ,klenot v lotosu´ v tibetském buddhismu a zbytku mahájánového buddhismu? Óm mani padme húm je jedna z hlavních manter nepálského a tibetského mahájánového buddhismu. Je v sanskritu a vzývá ,klenot v lotosu´. Mani znamená ,klenot´ či ,perla´ a padma znamená ,lotos´. Tato slova neoznačují hmotnou perlu v lotosu či světský tantrický pohlavní styk, jak tvrdí ,tantrici´. Mani, na který je poukazováno, je Dharma Kája neboli původní forma Ádi Buddhy. Je nazýván Amitábha, Bhagaván, Čakravartin, Purušóttama, Hríh, Ádi Buddha a dalšími jmény Krišny / Višnua v písmech buddhismu Čisté země. Je ztotožněn s dvourukou formou Amitájuse (Tshe-dpag-med) Lókéšvary Hríh v sanskritu a někdy s Čen Rei Zei-em (Spyan-ras-gzigs) v tibetštině. Amitábhova mantra Mani Padme je tedy někdy označována jako Čen Rei Zei-ho mantra. Amitábhova / Čen Rei Zei-ho svrchovaná jednota s Jeho ženskou šakti není zobrazena v plné podrobnosti, tak jako v případě mnohočetných forem Táry a Lókéšvary. V Jejich formách ,líla avatárů´ jako jsou Lakšmí-Nrsimha, v tibetské ikonografii yab-yum neboli mužské a ženské formy Pána a Jeho šakti, jsou odhaleni ve své neodlučitelnosti v milostném spojení. Pokud se však jedná o formu Lókéšvary, Čen Rei Zei-ho, Amitájuse či Amitábhy, je spojení symbolizováno přítomností mužského božstva / dárce v, nebo na padmě / lotosu, který představuje nejvyšší, nejesoteričtější formu Jeho ženské šakti / příjemkyně. ,Původní´ forma či Dharma Káji Amitábhy (tibetsky ,Od-dpag-med´) je zobrazena stojící nebo sedící na své šakti v Její formě padmy neboli sídla v podobě lotosu. Jelikož světští učenci již dlouho řadí Amitábhu do kategorie ,svrchovaných slunečních božstev´, ohromuje mě, že nebyly provedeny žádné významné studie (o kterých vím) srovnávající Hélia z Rhodu (ze středomořského mínojského období) s tradicí Mani Padme Amitábhy.
Na dávném Rhodu byl Hélios Kouros (Krišna) uctíván se svou milovanou Rhodou. Byli považováni za transcendentní zdroj všech bohů a bohyní. Jedním z jmen Rhody-Kore na Rhodu bylo Nymfia. Nymfia znamená jak dívka / nevěsta / panna, tak lotos. Rhoda znamená červená, růže či jakákoliv červená nebo růžová květina. Další přídomek Rhody-Nymfie byl Asteria, což znamená hvězda. Tára také znamená hvězda. Symbolem Asterie byl hexagon, šestiúhelník, obrazová hříčka odvozená z dalšího z Jejích mnoha přídomků: Hekate. Šestiúhelník je symbol hvězdy, růže nebo lotosu používaný ve svatební mystice Šekiny & Eli-Jahua v židovsko-katolických tradicích a pro vyjádření jednoty Šivy & šakti, Višnua & šakti a Lókéšvary & šakti. Když má hvězda, lotos či růže / červená květina v sobě klenot, bídžu (semeno), kruh, perlu, vadžru nebo jiný symbol puruši / mužského božstva, jedná se o ikonografický těsnopis pro zobrazení jednoty Krišny a Rádhy, Koura a Rhody, Eli-Jahua a Šekiny, Šivy a šakti, Višnua a Padmy (Šrí Lakšmí je uctívána v Amidově kultu Jakuši-džiho v Japonsku jako Kičidžo-ten), Lókéšvary a Táry a Jejich forem Dharma Kája jako ,klenot v lotosu´. Od starobylých řecko-egyptských a příbuzných buddhistických a vaišnavských symbolů po Nymfii (lotos), rhodon (růži), hvězdu (šestiúhelník - hexagon) a ,sluneční kruh´ - to vše byly běžné židovské symboly nacházející se na artefaktech jako jsou oficiální státní pečetě Israele a Judska, na královských amuletech, atd. Až po moderní tibetský a japonský kruh-lotos buddhismu Čisté země a příbuzné ikony byli původní Ádi Puruša a Prakriti uctíváni jako ,(Hríh) klenot v lotosu'.
Taoističtí Jang a Jin jsou Puruša a Prakriti tak jako tibetsko-buddhističtí Jab a Jum a pozdější neo-konfuciánští Otec Nebesa a Matka Země. Oba nejdůležitější texty mahájánového buddhismu Čisté země, ,Lotosová sútra´, neboli Saddharma Pundaríka, a Sukhavatí Vjúha, poukazují na tuto tradici lotosu. Šákjamuni Buddha zjevuje Tri Káju a transcendentní říše Buddhů, spásu milostí, atd. ve své Lotosové sútře. V Sukhavatí Vjúze, tak jako ve vaišnavské tradici, jsou nebeské říše Buddhů lotosové ostrovy-lóky / planety v duchovním nebi, kde není hmotné zrození, smrt, nemoc ani stáří. Svrchované lotosové sídlo patří Amitábhovi. To On ve skutečnosti stvořil celou Čistou zemi duchovního nebe, kde není smrt, v jednotě se svojí svrchovanou Šakti / Padmou. Pokud pochybujeme o spojitosti Padmy / Táry s Rádhou / Rhodou, pak existuje mnoho způsobů, jak ji potvrdit. Všechny červené či růžové květiny jsou Táře posvátné! Jsou Jí obětovány a šlápnout na nebo znesvětit červenou či růžovou květinu představuje urážku Táry. Ve starověkých oblastech, kde lotos nebo růže nebyly běžné, je nahrazovaly jiné červené nebo růžové květiny. Například růžový Rhodo-dendron (růže-strom) byl posvátný Sítě na Šrí Lance a v Nepálu. Červená chryzantéma se spojovala s Matkou Kuan Jin (Tárou) v Orientu. Samozřejmě tradice Marie Mystické Růže má vztah k uctívání Rhody-Nymfie. Jako Stella (hvězda) se šesti cípy je Marie Hekate (egyptská Sekhet, hebrejská Šekinah) a Jejím symbolem byl hexagon Šrí Lakšmí (Kičidžo-ten), neboli Šrí Jantra. Jako Stella s pěti cípy měla jako symbol ,hvězdu´ Durgy neboli Kálí. Obě tyto jantry Marie jako Stelly či Táry lze vidět na kupoli Svatyně Neposkvrněného Početí ve Washingtonu, D.C., U.S.A. (www.nationalshrine.org) Velká Růžová okna v katolických kostelech a katedrálách představují Marii, skrze kterou nekonečné světlo Boha vstoupilo do světa. V Orientu je Tára považována za Matku všech inkarnací Buddhy. To je prorocký význam Betlémské hvězdy. Nebeská Tára zjevující se jako Marie na Zemi se chystala porodit slibovaného Buddhu nekonečného soucitu, Jehož vláda lásky by objala celé lidstvo a neměla konce! Národní Svatyně Marie je nejúžasnější chrám Déví postavený v moderní době a oplývá symbolikou Marie jako Šakti jak Višnua / Lókéšvary, tak Šivy. Například Mariin vnitřní oděv je obvykle červený (Rhoda) a Její svrchní plášť většinou modrý (Níla). Tato symbolika odhaluje Její vnitřní mystiku jako Rádhy a Její vnější zjevení jako Níly, Durgy. Jak šesti / hexa - cípá hvězda (hexagram), tak penta / panča / pěti - cípá hvězda (pentagram) se objevují jako Její symboly po celé Svatyni. Růže byly vždy jedněmi z nejdůležitěšjších Mariiných symbolů. Ve své formě spojené se svatební mystikou je dokonce nazývána Rosa Mystica, ,Mystická Růže´!
Hexagon (šesticípá ,hvězda´) = sans. Šakti, řec. Hekate, egypt. Sekhet, hebr. Šekinah
Hvězda = Stella, řec. Asteria, sans. Astraja a Tára
Růže (květina), červená (barva) či rosé (růžová barva) = lat. Rosa, řec. Rhoda, obrazová hříčka se jménem Rádhá, což je důvod, proč Šrí Rádhá často nosí červené nebo růžové šaty a drží růži!
Lotos = řec. nymfia, sans. padma
Ve starobylém vaišnavském písmu Brahma Samhitě je Krišna uctíván jako svrchovaný přání plnící mani (klenot) ve svrchovaném lotosovém sídle Gólóce Vrindávanu! Pozemská paralela Gólóky je Gókula. Amitábhovo (Amidovo) či Hríh-ovo svrchované lotosové sídlo v japonském buddhismu Čisté země se nazývá Gokuraku. Anglické slovo ,bukolický´ (,pastýřský´) pochází z řeckého jména Héliova kravského ráje! Bukolický ráj krav, buddhistické Gokuraku, je očividně vaišnavský kraví ráj Gókula / Gólóka. Kruhový tanec v buddhismu Čisté země se sanskritským refrénem ,Gate Gate Param Gate´ je očividně spojený s tradicí kruhového tance rása líla na Gólóce Vrindávanu. Ve Středozemí to byl tanec řecko-egyptského Hélia a židovského božstva Eli-Jahu. Kravský ráj i kruhový tanec (chorus, hora) přišel do křesťanství skrze katolickou tradici svatební mystiky týkající se rajské zahrady. Sídlo Krišny-Amitábhy z Brahma Samhity se také nazývá čintámani dháma. Při studiu stovek ikon Amitábhy / Čen Rei Zei-ho jsem viděl množství variací Jeho původní formy. Stejně jako Krišna je to sličný bezvousý dlouhovlasý mladík se dvěma rukama, třikrát prohnutý, oblečený a ozdobený přesně jako Krišna, často modré barvy, vždy stojící na / v lotosu, často s pavím perem... ve všech ohledech jako Dharma Kája v této formě je tentýž jako Krišna. Je často zobrazován na svém lotosu v mandale jako západní mandorla neboli záře tvaru mandle (Koronis / Hariní). Ta obvykle představuje Jeho ženskou šakti jako Šekinu / energii či moc a je příbuzná s Hekate (egyptskou Sekhet) jako Koronis (sanskritsky Hariní). Viděl jsem tucty múrti Čintámani Lókéšvary v Jeho lotosovém sídle se stromem kalpa vrikša, který drží a odhaluje se jako ten, který plní přání v Čintámani Dhámu! Kdo je tedy ,klenot v lotosu´ a kdo je lotos v nepálském a tibetském buddhismu? Veškeré související mezioborové důkazy potvrzují, že je to Svrchovaný Otec-a-Matka, Bůh / Bohyně uctívaní v jádru indoevropských, semitských, afrických a asijských devocionálních tradic, známí Krišnu uctívajícím vaišnavům jako Krišna a Rádhá. Óm mani padme hum vzývá Šrí Krišnu jako přání plnící mani / klenot v lotosu své hladiní šakti ve svém svrchovaném sídle Gólóce Vrindávanu.
V katolické ikonografii šestiúhelník na lůně Marie má obvykle uprostřed tečku, která (tak jako kruh) představuje milostné spojení Marie s Bohem, neboli Její mateřství ve vztahu k mesiášské inkarnaci, Ježíšovi.
Nechť nám všem dnes žehná svojí mateřskou ochranou a nechť nás jednoho věčného ,dne´ představí svému Druhu a Synovi v Jejich svrchovaném sídle, Čisté zemi Gólóce / Gokuraku!
1. část
2. část
3. část
4. část
5. část
6. část
7. část
8. část
9. část
10. část
Please support us: |