Buddhismus Čisté země jako vaišnavismus
Část třetí: Základní princip studia souvislostí vaišnavské bohyně v buddhismu
Bhakti Ananda Goswami
(Níže uvedená výměna byla poněkud redigována pro tuto stránku.)
Milý Bhakti Anando Mahárádži,
prosím přijměte mé pokorné poklony. Sláva Šrílovi Prabhupádovi! Děkuji vám mnohokrát za laskavý dopis s tak rozsáhlými a pěknými vysvětleními. Potřebuji tedy čas to prozkoumat. Díky vám jsem opět započal svoji výzkumnou práci o buddhismu a dalších mezináboženských tématech. Ano, všechny starobylé metody pocházely z mystického spojení Rádhy a Krišny: Korea - Nebeská Matka a Tangun, Japonsko: Amaterasu, Izanami & Izanagi, Vietnam: Lac Long Quan & Au Co, Kouros & Rhoda, atd.
Hare Krišna! Šrí Šrí Guru a Gauránga kí džaja!
Milý ... Dási,
prosím přijmi mé pokorné poklony. Při svém studiu pamatuj, že konkrétní formy Šakti a Pána v mahájánovém buddhismu a šintoismu, taoismu, konfucianismu atd. odpovídají různým formám Rádhy a Krišny a Jejich expanzím či emanacím.
Když tedy pátráš po těchto souvislostech, měj na paměti, že někdy, i když se jedná o prokazatelně totéž božstvo, určité formy tohoto božstva nemusí být srovnatelné. Jinými slovy, Lakšmí, Sarasvatí a Bhúmi se z konečného hlediska projevují z Rádhárání, která je zdrojem všech ženských projevů Boha. Když je Ona, Rádhá-šakti, pojímána v kontemplaci jako původ všech ,bohyní´, může být oslavována v litaniích jako Lakšmí, Sarasvatí, Bhúmi, Durgá, atd. To však neznamená, že Její formy jako Lakšmí, Sarasvatí, Bhúmi, Durgá, atd. jsou se sebou navzájem srovnatelné. Každý z těchto projevů má své vlastní velmi konkrétní vlastnosti a atributy.
Při studiu ,Svrchovaných Bohyní´ jako Rhoda (Marie Mystická Růže), Šekinah, Šakti, Tára, Kuanjin, 'Nebeská Matka', Amaterasu, Juno, Ísis, atd. lze v Jejich litaniích nalézt jména, formy, vlastnosti a tea-logické atributy mnoha dalších takzvaně nižších bohyní.
Až tedy budeš srovnávat, ujasni si, kdy se souvislosti týkají konkrétní Náma-Rúpy / Jména-Podoby, a kdy, jako v případě ,Svrchovaných bohyní´, jsou dány zobecněnou všeobsažností různých konkrétních jmen a forem.
Toto jsou příklady konkrétních japonských souvislostí:
V šintoismu byla Sarasvatí uctívána jako Benzai-ten ve svatyni Tsurugaoka Hachiman.
Šrí Lakšmí byla uctívána jako Kičidžo-ten ve velkém buddhistickém chrámovém komplexu Jakuši-džiho v období Nara.
Šakti - Hariní / Šekinah - Koronis (ženská šakti, aura / svatozář, koróna či energie paprsku ,slunečního´ božstva) byla uctívána v šintoistické svatyni v Ise jako Amaterasu Ómikami, kterou lze považovat za svrchovaný objekt uctívání v šintoismu.
Božští nebeští milenci spojení s kruhovými tanci slavnosti Tanabata jsou rozhodně spřízněni s Rádhá-Krišnou / Rhodou-Kourem a Jejich chórovými tanci rása lílá.
To vše jsou velmi konkrétní souvislosti.
Příklad zobecněné spojitosti ,Svrchovaných bohyní´ je vidět v různých formách tibetské Táry jako Jum (ženský aspekt Jab-Jum, zdroj všech laskavých a hněvivých bohyní), čínská Kuan Jin, pojetí jin-jang z taoismu, Rádhá-šakti, Šakti-Lakšmí, Šakti-Déví skupin spojených s šivaismem, Prakriti ze spojení Prakriti a Puruši, Juno a Týché-Fortuna jako ženský protějšek Poliea v řecko- římském světě a Išiš-Šekinah a Ísis-Marie-Šekinah (Mystická růže) středozemních tradic. Všechny tyto déví neboli ,bohyně´ v sobě tradičně zahrnují atributy a vlastnosti mnoha či všech ostatních ženských projevů Boha.
Jsem velmi povzbuzen tím, že studuješ tyto souvislosti bhaktických tradic! Kéž Ti Naše Paní žehná ve Tvé pokračující službě služebníkům Jejích služebníků!
Tvůj snaživý služebník,
Bhakti Ananda Goswami
1. část
2. část
3. část
4. část
5. část
6. část
7. část
8. část
9. část
10. část
Please support us: |