Vesmír z pohledu Véd
Na první pohled může kosmologie Šrímad-Bhágavatamu vypadat jako fantazie. Uvádíme čtyři způsoby, jak jí porozumět.
Sadápúta dása
český překlad CC-BY-SA: bh. Jan Mareš, 2013
Zvídavá lidská mysl přirozeně touží porozumět vesmíru a postavení
člověka v něm. V dnešní době vědci při formulaci kosmologických teorií
spoléhají na silné teleskopy a pokročilé počítače. V dřívějších věcích
lidé získávali informace z knih tradičního poznání. Například
následovníci védské kultury se učili o vesmíru z písem jako je
Šrímad-Bhágavatam, neboli Bhágavata Purána. Popis vesmíru v
Bhágavatamu však moderní studenty védské literatury často mate. Vědec
z Bhaktivédantova Institutu, Sadápúta dása, navrhuje rámec pro
pochopení popisů v Bhágavatamu, který je v souladu s naší zkušeností a
moderními objevy.
Šrímad-Bhágavatam předkládá pojetí vesmíru, jehož střed zaujímá Země.
Tato kosmologie vypadá na první pohled cize, ale bližší zkoumání
odhalí, že kosmologie Bhágavatamu nepopisuje pouze svět naší
zkušenosti, ale také mnohem větší a úplnější obraz vesmíru. Vysvětlím
to.
Způsob prezentace Šrímad-Bhágavatamu se zcela liší od nám známého
moderního přístupu. Ačkoliv „Země“ z popisu Bhágavatamu (Bhú-mandala
diskovitého tvaru) může vypadat nereálně, pečlivé studium ukazuje, že
Bhágavatam používá Bhú-mandalu k popisu nejméně čtyř racionálních a
logických modelů: (1) jako mapu zeměkoule v polárním průmětu, (2) jako
mapu sluneční soustavy, (3) jako topografickou mapu jihu střední Asie
a (4) jako mapu nebeské říše polobohů.
Čaitanja Maháprabhu poznamenal: „V každém verši a slabice
Šrímad-Bhágavatamu jsou skryty různé významy.“ (Čaitanja-čaritámrta,
Madhja 24.318) To je zřejmě pravda zvláště co se týče kosmologické
části Bhágavatamu a je zajímavé vidět, jak lze některé významy
vyzdvihnout a objasnit s odkazem na moderní astronomii.
Má-li jedna struktura představovat několik věcí ve složené mapě,
rozporům se nelze vyhnout. Ty však nepředstavují problém, pokud
pochopíme základní záměr. Můžeme použít srovnání se středověkými
malbami, které zobrazují několik fází příběhu na jednom složeném
obraze. Například Masacciův obraz „Daň“ ukazuje svatého Petra ve třech
částech biblického příběhu (Matouš 17:24-27). Vidíme ho brát z tlamy
ryby peníz, mluvit s Ježíšem a platit výběrčímu daní. Nechat dělat
svatého Petra tři věci najednou je z literárního hlediska protikladné,
ale přesto každá fáze biblického příběhu dává sama o sobě smysl.
Podobný obraz z Indie ukazuje tři části příběhu o Krišnovi. Tyto
obrazy obsahují zdánlivé protiklady, jako jsou zobrazení jedné postavy
na různých místech, ale osoba, která příběh zná, tím není vyvedena z
míry. Totéž platí o Bhágavatamu, který používá jeden model k zobrazení
různých aspektů vesmíru.
Obraz v Bhágavatamu na první pohled
Pátý zpěv Šrímad-Bhágavatamu hovoří o nesčetných vesmírech, z nichž
každý se rozprostírá uvnitř kulovitého obalu obklopeného vrstvami
tvořenými jednotlivými základními prvky hmoty. Ty vyznačují hranici
mezi hmotným vesmírem a neomezeným duchovním světem.
Oblast uvnitř obalu se nazývá brahmánda, neboli „Brahmovo vejce“.
Obsahuje zemský disk či plochu - zvanou Bhú-mandala - která ji
přibližně dělí na vyšší, nebeskou polovinu, a podzemní polovinu
zaplněnou vodou. Bhú-mandala je rozdělena do řady přírodních útvarů
tradičně nazývaných dvípy („ostrovy“), varši („oblasti“) a oceány.
Uprostřed Bhú-mandaly je kruhovitý „ostrov“ Džambúdvíp s devíti
varšami. Ty zahrnují Bhárata-varšu, kterou lze chápat v jednom smyslu
jako Indii a v jiném jako celou oblast obydlenou lidskýmu bytostmi. Ve
středu Džambúdvípu stojí kuželovitá hora Sumeru, která představuje
světovou osu, a na jejím vrcholu se rozkládá město Brahmy, stvořitele
vesmíru.
Každé moderní vzdělané osobě toto připadá jako science fiction. Je
tomu však skutečně tak? Vezměme v úvahu čtyři způsoby pohledu na
popisy Bhú-mandaly v Bhágavatamu.
(1) Bhú-mandala jako polární průmět zeměkoule
Začneme interpretací Bhú-mandaly jako planisféry neboli mapy
zeměkoule v polárním průmětu. To je první model uváděný Bhágavatamem.
Stereografický průmět je starobylá metoda zakreslování bodů povrchu
koule do bodů v rovině. Tuto metodu můžeme použít k mapování moderní
zeměkoule na rovinu - výsledný plochý průmět se nazývá planisféra.
Bhú-mandalu můžeme také nahlížet jako stereografický průmět zeměkoule.
V Indii takové glóbusy existují. V tomto příkladě je pevninou mezi
rovníkem a obloukem pohoří Bhárata-varša, která odpovídá velké Indii.
Indie je dobře zobrazena, ale kromě několika odkazů na sousední
oblasti tento glóbus nepředstavuje reálnou mapu Země. Její účel byl
spíše astronomický než zeměpisný. Ačkoliv Bhágavatam výslovně
nepopisuje Zemi jako kouli, činí tak nepřímo. Například poukazuje na
to, že noc panuje v místě přesně protilehlém tomu, kde je den. Slunce
také zapadá v bodě protilehlém tomu, kde vychází. Bhágavatam tedy
nepředkládá naivní pohled, že Země je plochá.
Bhú-mandalu můžeme porovnat s astronomickým přístrojem zvaným
astroláb, populárním ve středověku. U astrolábu představuje výstředně
umístěný kruh oběžnou dráhu Slunce - ekliptiku. Země je představována
ve stereografickém průmětu na plochý disk zvaný matrice. Kruh
ekliptiky a významné hvězdy jsou představovány na dalším disku zvaném
síť. Různé oběžné dráhy planet by mohly být také představovány různými
disky a ty by při pohledu na přístroj shora byly vidět promítnuté na
talíř představující Zemi.
Bhágavatam podobným způsobem představuje oběžné dráhy Slunce, Měsíce,
planet a významných hvězd na sériích ploch rovnoběžných s
Bhú-mandalou. Pohlížet na Bhú-mandalu jako na polární průmět je jeden
ze způsobů jak pochopit, že nepředstavuje plochou Zemi.
(2) Bhú-mandala jako mapa sluneční soustavy
Zde je další ze způsobů, jak pohlížet na Bhú-mandalu, který také
ukazuje, že se nejedná o model ploché Země.
Popisy Bhú-mandaly se vyznačují rysy, které ji identifikují jako model
sluneční soustavy. V předchozí části jsem vyložil Bhú-mandalu jako
planisférickou mapu. Nyní ji však budeme brát jako doslovnou plochu.
To na první pohled vypadá jako návrat k naivní ploché Zemi, s oblohou
tvaru mísy nahoře a podsvětím pod ní.
Učenci Giorgio de Santillana a Hertha von Dechend provedli intenzívní
studium mýtů a ústních tradic a dospěli k závěru, že takzvaná plochá
Země známá ze starověku původně představovala rovinu ekliptiky
(oběžnou dráhu Slunce) a nikoliv Zemi, na které stojíme. Podle nich
bylo později původní pochopení vesmíru očividně zapomenuto a Země pod
našima nohama byla považována za doslovnou plochu. V Indii byla Země v
puránských popisech často považována za doslovně plochou. Podrobnosti
uvedené v Bhágavatamu však ukazují, že jeho kosmologie je mnohem
pokročilejší.
Nejen, že Bhágavatam používá model ekliptiky, ale ukazuje se, že disk
Bhú-mandaly v jistých podrobnostech odpovídá sluneční soustavě.
Sluneční soustava je téměř plochá. Slunce, Měsíc a pět tradičně
známých planet - od Merkuru po Saturn - obíhají téměř v rovině
ekliptiky. Bhú-mandala tedy označuje něco plochého, ale nikoliv
Zemi.
Jeden udivující rys v popisech Bhágavatamu se týká rozměrů.
Porovnáme-li Bhú-mandalu se Zemí, sluneční soustavou po Saturn a
galaxií Mléčné dráhy, Bhú-mandala se velmi blíží sluneční soustavě,
zatímco se rozměrově naprosto liší od Země a galaxie.
Struktura Bhú-mandaly souhlasí s oběžnými drahami planet sluneční
soustavy. Porovnáme-li prstence Bhú-mandaly s oběžnými drahami
Merkuru, Venuše, Marsu, Jupiteru a Saturnu, nalezneme několik blízkých
souvislostí, které dodávají váhu hypotéze, že Bhú-mandala byla záměrně
navržena jako mapa sluneční soustavy.
Až do nedávné doby astronomové odhadovali vzdálenost od Země ke Slunci
většinou příliš nízko. Zvláště Claudius Ptolemaius, nejvýznamější
astronom klasického starověku, tuto vzdálenost a velikost sluneční
soustavy významně podhodnotil. Je tedy pozoruhodné, že rozměry
Bhú-mandaly v Bhágavatamu souhlasí s moderními údaji o velikosti
oběžné dráhy Slunce a sluneční soustavy jako celku.
(3) Džambúdvíp jako topografická mapa jihu střední Asie
Džambúdvíp, střed Bhú-mandaly, lze chápat jako místní topografickou
mapu jihu střední Asie. Toto je třetí ze čtyř výkladů Bhú-mandaly. V
planisférické interpretaci Džambúdvíp představuje severní polokouli
zeměkoule. Podrobné zeměpisné rysy Džambúdvípu však s geografií
severní polokoule nesouhlasí. Zato souhlasí s částí Země.
Šest vodorovně a dvě svisle umístěná pohoří dělí Džambúdvíp na devět
oblastí, neboli varš. Nejjižnější oblast se nazývá Bhárata-varša.
Pečlivé studium ukazuje, že tato mapa odpovídá Indii a přilehlým
oblastem jihu střední Asie. První krokem při tomto ztotožnění je
zjištění, že Bhágavatam umisťuje mnoho indických řek do Bhárata-varši.
Ta tedy představuje Indii. Totéž lze říci o mnoha jejích horách.
Bhágavatam konkrétně umisťuje Himaláje na sever Bhárata-varši v
Džambúdvípu.
Podrobné studium puránských výkladů dovoluje ztotožnit další pohoří
Džambúdvípu s pohořími severně od Indie. Přestože tato oblast zahrnuje
jedno z nejpustších a nejhornatějších území na světě, v starodávných
dobách byla důležitá. Protíná ji například proslulá Hedvábná stezka.
Pohoří Pamír lze ztotožnit s horou Meru a Ilávrta-varšou, čtvercovým
územím uprostřed Džambúdvípu. (Všimněte si, že hora Meru v tomto
výkladu nepředstavuje polární osu.) Další Purány poskytují více
zeměpisných podrobností podporujících tento výklad.
(4) Bhú-mandala jako mapa nebeské říše dévů
Bhú-mandalu můžeme také chápat jako mapu nebeské říše polobohů
(dévů). Jeden pozoruhodný rys Džambúdvípu spočívá v tom, že Bhágavatam
popisuje všechny ostatní varši kromě Bhárata-varši jako nebeské říše,
jejichž obyvatelé žijí desetitisíce let v nepřítomnosti jakéhokoliv
utrpení. To vedlo některé učence k domněnce, že Indové si
představovali cizí země jako nebeské ráje. Bhágavatam se však zmiňuje
o barbarech žijících mimo Indii jako jsou Hunové, Řekové, Turci a
Mongolové, o nichž si stěží někdo myslel, že žijí v ráji. Jedno možné
vysvětlení je předpokládat, že Bhárata-varša zahrnuje celou zeměkouli,
zatímco ostatních osm varš jsou nebeské říše mimo tuto Zemi. Toto
pochopení je běžné v Indii.
Nejjednodušší vysvětlení nebeských rysů Džambúdvípu však je, že
Bhú-mandala měla také představovat říši dévů. Tak jako v případě
ostatních výkladů je i tento založen na skupině vzájemně souhlasných
bodů v kosmologii Bhágavatamu.
Nejdříve vezměme v úvahu obrovské rozměry hor a území Džambúdvípu.
Indie je například od severu k jihu údajně dlouhá 108 000 kilometrů (9
000 yojan), neboli téměř trojnásobek obvodu Země. Himaláje zase mají
být 120 000 kilometrů vysoké.
Lidé ve starověké Indii chodívali na poutní cesty z jednoho konce
Indie na druhý a věděli tedy, jak velká Indie doopravdy je. Proč tedy
Bhágavatam udává tak nereálné vzdálenosti? Odpověď zní, že Džambúdvíp
slouží též jako model nebeské říše, v níž má vše nadlidská měřítka.
Bhágavatam tedy popisuje polobohy a ostatní božské bytosti obývající
tuto říši s odpovídající velikostí. Obrázek 12 zobrazuje Pána Šivu ve
srovnání s Evropou, podle jednoho textu Bhágavatamu.
Proč by měl Bhágavatam popisovat Džambúdvíp jako část Země i nebeské
říše zároveň? Protože mezi nimi existuje spojení. Abychom to
pochopili, obraťme pozornost na představu o paralelních světech. Díky
siddhi, neboli mystickým dokonalostem, lze používat vesmírné zkratky.
To je vidět na příběhu z Bhágavatamu, v němž mystická jóginí
Čitralekhá unesla Aniruddhu z jeho lůžka ve Dvárace a mystickým
způsobem ho přepravila do vzdáleného města.
Kromě přemisťování z jednoho místa na druhé v běžném prostoru umožňují
mystické siddhi cestovat všudypřítomným éterem nebo vstoupit do jiného
kontinua. Klasickým příkladem paralelního kontinua je Krišnova
transcendentální říše Vrndávan, o které je řečeno, že je neomezeně
rozlehlá a existuje paralelně vůči omezenému, pozemskému Vrndávanu v
Indii.
Sanskrtská literatura oplývá příběhy o paralelních světech. Například
Mahábhárata vypráví příběh, jak princezna Nágů Ulúpí unesla Ardžunu,
když se koupal v řece Ganze. Ulúpí stáhla Ardžunu nikoliv na dno řeky,
jak bychom předpokládali, ale do království Nágů (nebeských bytostí
podobných hadům), které existuje v jiné dimenzi.
Mystické cestování objasňuje spojení mezi světem dévů a naším světem.
Zvláště vysvětluje, jak je Džambúdvíp jako nebeská říše dévů spojen s
Džambúdvípem jako Zemí či její částí. Dvojí model Džambúdvípu tedy
dává smysl z hlediska puránské představy o siddhi.
Závěrečné postřehy: vertikální dimenze v kosmologii Bhágavatamu
Po staletí se kosmologie Bhágavatamu zdála většině pozorovatelů
nepochopitelná. To přimělo mnoho lidí, aby ji buď šmahem zavrhli anebo
přijali doslovně s bezvýhradnou vírou. Pokud ji přijmeme doslovně, pak
nejen, že se liší od poznatků moderní astronomie, ale co je
důležitější, trpí také vnitřními rozpory i rozporem se zdravým
rozumem. Právě tyto rozpory však ukazují cestu k odlišnému pochopení
kosmologie Bhágavatamu, v jehož rámci se objevuje jako vědecky
pokročilý myšlenkový systém. Rozpory ukazují, že jsou způsobeny
překrýváním celistvých výkladů, které využívají stejné části textu k
vysvětlování různých představ.
Všechny čtyři výklady, které jsem předložil, si zaslouží být brány
vážně, protože každý je podpořen mnoha body v textu, jež se vzájemně
shodují a zároveň souhlasí s moderní astronomií. Uplatnil jsem přístup
citlivý ke kontextu neboli metodu společných aspektů, kdy má stejná
věc v různých souvislostech různé významy. Tento přístup dovoluje
maximální koncentraci informací v obrázku či textu, a šetří tak práci
umělce či spisovatele. Zároveň to znamená, že dílo nelze chápat
doslovně jako model reality v měřítku 1:1, a vyžaduje, aby pozorovatel
či čtenář porozuměl různým souvislostem. To může být obtížné, je-li
znalost souvislostí v průběhu dlouhých časových období ztracena.
U Bhágavatamu se přístup citlivý ke kontextu ukázal jako zvláště
vhodný díky přesvědčení, že realita je z konečného hlediska
avák-manasam, mimo dosah hmotné mysli a slov. Z toho vyplývá, že
doslovný model reality (1:1) je nedosažitelný, a nabízí se tedy snaha
natěsnat co nejvíce významů do nutně neúplného popisu vesmíru.
Kosmologie Bhágavata Purány je pokročilý myšlenkový systém s mnoha
vrstvami fyzických i metafyzických významů. Spojuje praktické chápání
astronomie s duchovními pojetími, a dává tak vzniknout smysluplnému
obrazu vesmíru a reality.
Sadápúta dása (Richard L. Thompson) získal doktorát v matematice na Cornellově univerzitě. Je autorem několika knih, z nichž poslední se nazývá Záhady posvátného vesmíru (Mysteries of the Sacred Universe).
Související odkazy:
Měsíc
Struktura védského
vesmíru
Hindu
cosmology
Žijeme v matrixu?
Please support us: |