Šrí Kavi Karnapúra


Gaura ganoddéša dípiká

Lampa, s jejíž pomocí lze vidět společníky Pána Gaurángy

Gaura ganoddéša dípiká

zdroj (anglický překlad): Kušakratha dása
český překlad CC-BY-SA: bh. Jan Mareš, 2013

  1. Pán Krišna s tmavou pletí, jehož podoba je věčná, blažená a oplývá poznáním, dříve tančil s gópími se zlatou pletí v zemi Vrindávanu. Tím, že je soustředěně objímal, získal zlatou pleť, jako mají ony. V této zlaté podobě se nyní zjevil ve městě Navadvípu.
  2. Uctivě se klaníme Pánu Advaitovi a dalším milým společníkům Pána, kteří jsou plni soucitu k pokleslým duším. Uctivě se klaníme Šrílovi Svarúpovi Dámódarovi Gósvámímu a dalším společníkům Pána. Tak jako Pán oplývá příznivými transcendentními vlastnostmi, oplývají jimi i oni. Tak jako je Pán plný milosti, jsou oni také. Tito velcí oddaní jsou plni sladkého nektaru vědomí Krišny. Tito velcí oddaní odstraňují těžké hříchy tohoto hmotného světa.
  3. Uctivě se klaníme Šrínáthovi Čakravartímu, našemu duchovnímu mistrovi, který je velmi drahý všemocnému Pánu, Osobnosti Božství. Náš duchovní mistr je jako šperk zdobící Zemi nebo jako nádherný Měsíc zářící v bráhmanské komunitě. Některé vzácné vznešené duše v tomto světě jsou schopny porozumět nektarovým popisům důvěrných zábav Pána Krišny ve Vrindávanu a vychutnat si je.
  4. S velkou oddaností se klaním svému otci, Šrí Šivánandovi Sénovi, který je jako zářící lampa v rodině Sénů a je počítán mezi přední společníky Pána Čaitanji Maháprabhua.
  5. Šríla Svarúpa Dámódara Gósvámí a další vznešení vaišnavští autoři uvedli ve svých knihách mnoho popisů vznešených společníků Pána Čaitanji Maháprabhua, Pána Nitjánandy a Pána Advaity. Tito autoři vysvětlili, že společníci Pána Čaitanji byli v minulosti pastevci ve Vrindávanu během příchodu Pána Krišny a informovali nás o bývalých jménech každého z těchto společníků Pána. Všechny tyto spisy jsem pečlivě zvážil a také jsem vyslechl svědectví oddaných v Bengálsku, Uríse a Mathuře. Poté, co jsem shromáždil všechny tyto důkazy, já, Paramánanda dás, píši tuto knihu popisující předchozí život společníků Pána Čaitanji Maháprabhua.
  6. Tak jako se Pán Krišnačandra, který se neliší od Paňča-tattvy, v minulosti zjevil v tomto světě, zjevil se v tomto světě i Pán Čaitanja.
  7. Členové Paňča-tattvy se neliší od Pána Čaitanji Maháprabhua. Kdyby se od Něho lišili, byli by známí jako „catuštajam tattvam (čtyři pravdy)“.
  8. Členové Paňča-tattvy se liší od Pána Krišny a zároveň se od Něho neliší. Tím, že Pán použil svoji vnitřní energii, vytvořil tento stav, ve kterém se od Něho členové Paňča-tattvy zároveň liší a neliší.
  9. Šríla Svarúpa Dámódara Gósvámí popsal pět členů Paňča-tattvy těmito slovy.
  10. „Klaním se Nejvyššímu Pánu Krišnovi, který se neliší od svých rysů oddaného,​​ inkarnace oddanosti, projevu oddanosti, čistého oddaného ​​a energie oddanosti.“
  11. Nyní stručně vysvětlím význam těchto slov. V této Paňča-tattvě je bhakta-rúpa (podoba oddaného) Pán Čaitanja Maháprabhu, který se zjevil jako Pán Krišna, syn Nandy Mahárádže. Bhakta-svarúpa (inkarnace oddanosti) je Pán Nitjánanda, který se zjevil ve Vradžabhúmi jako Pán Balaráma. Bhaktávatára (projev oddanosti) je Pán Advaita Áčárja, který se neliší od Pána Sadášivy. Bhaktákhja (čistý oddaný) je Šrínivása a ostatní vznešení oddaní. Bhakta-šakti (energie oddanosti) je Gadádhara Pandita, nejpřednější z bráhmanů.
  12. Pán Čaitanja, Pán Nitjánanda Avadhúta a Pán Advaita jsou všichni inkarnacemi svrchovaně vznešené Osobnosti Božství a všichni jsou známi jako Prabhu (pán). Mezi nimi je Pán Čaitanja, který je oceánem milosti, znám jako Maháprabhu (velký pán), a vznešené osobnosti Pán Nitjánanda a Pán Advaita jsou známy pouze jako Prabhu (pán). Všichni tři jsou také známi jako Gósvámí (vládci smyslů). Gadádhara je oslovován titulem Dvidža (bráhmana) a Šrínivása titulem Pandita (učenec). Toto jsou tituly členů Paňča-tattvy.
  13. V tomto ohledu Šríla Svarúpa Dámódara Gósvámí vysvětlil, že titul Maháprabhu by měl být používán pouze pro Pána Čaitanju, ačkoliv titul Prabhu může být používán pro Pána Čaitanju, Pána Nitjánandu a Pána Advaitu. Z tohoto důvodu oddaní oslovují Pána Čaitanju jako Maháprabhua a Pána Nitjánandu a Pána Advaitu jako Prabhua.
  14. Všichni společníci Pána Čaitanji, Pána Nitjánandy a Pána Advaity jsou velmi vznešené osobnosti. Všichni společníci Pána Nitjánandy byli během příchodu Pána Krišny pasáčky.
  15. Společníci Pána Čaitanji v Navadvípu jsou považovány za nejvznešenější.
  16. Dalšími nejvznešenějšími jsou Pánovi společníci v Džagannáth Purí a po nich následují velké duše, které se setkaly s Pánem Čaitanjou Maháprabhuem na Jeho cestách po jižní Indii a dalších místech.
  17. Ve svém popisu Pána Čaitanji Šríla Svarúpa Dámódara Gósvámí vysvětlil, že mezi vznešenými společníky Paňča-tattvy jsou oddaní, kteří byli dříve pasáčky, kteří se věnovali zábavám s Pánem Krišnou.
  18. Někteří učení oddaní říkají, že Navadvíp je totožný s Vrindávanem. Jiní říkají, že Navadvíp je vlastně duchovní planeta Gólóka. Někteří říkají, že Navadvíp je planeta Švétadvíp a jiní říkají, že Navadvíp je ve skutečnosti duchovní nebe Vaikuntha. Sláva úžasně nádherné zemi Navadvípu!
  19. Nejvyšší Pán, Osobnost Božství, přijal jméno Višvambhara a usadil se ve městě Navadvípu. Užíval si tam mnoho transcendentních zábav se svými vznešenými společníky a tyto zábavy zaplavily mysl obyvatel tohoto vesmíru velkou transcendentní blažeností.
  20. Stejný Nejvyšší Pán, Osobnost Božství, který se zjevil v Satja-juze jako Pán Šukla s bílou pletí, stejný Nejvyšší Pán, Osobnost Božství, který se zjevil v Tretá-juze jako Pán Makhamukha s červenou pletí, stejný Nejvyšší Pán, Osobnost Božství, který se zjevil ve Dvápara-juze s tmavou pletí jako Pán Šjámasundara, se zjevil v Kali-juze jako zlatý měsíc Pána Čaitanji a věnoval se zpívání svatých jmen, inkarnace Pána Hariho.
  21. V Kali-juze jsou čtyři vaišnavské sampradáji známé jako Šrí, Brahmá, Rudra a Sanaka sampradáji. To je popsáno v tomto výroku Padma Purány: „V Kali-juze čtyři vaišnavské sampradáji, Šrí, Brahmá, Rudra a Sanaka sampradáji, očistí zemi.“
  22. Nyní začnu tuto knihu popisem žákovské posloupnosti sestupující od Šrípáda Madhváčárji. Brahmá, stvořitel vesmíru, se stal žákem Nejvyšší Osobnosti Božství, Pána Nárájana. Brahmovým žákem byl Nárada. Náradovým žákem byl Vjása. Vjása pak předal transcendentní poznání svému žáku Šukadévovi. Šukadéva učil stejné poznání mnoho žáků a jejich žáků v tomto světě. Slavný Madhváčárja obdržel zasvěcení od Vjásy osobně. Madhváčárja pečlivě prostudoval všechny Védy pod Vjásovým vedením a později napsal knihu Májáváda šata dušáni, ve které ukázal, že Absolutní Pravda je Nejvyšší Osoba oplývající všemi transcendentními vlastnostmi, a nikoliv neosobní Brahman bez vlastností. Madhváčárjův žák byl vznešený Padmanábháčárja. Padmanábháčárjův žák byl Narahari. Narahariho žák byl Mádhava dvidža. Žákem Mádhavy dvidži byl Akšóbhja. Akšóbhjův žák byl Džajatírtha. Džajatírthův žák byl Gjánasindhu. Gjánasindhuův žák byl Mahánidhi. Mahánidhiho žák byl Vidjánidhi. Vidjánidhiho žák byl Rádžéndra. Rádžéndrův žák byl Džajadharma Muni. Mezi žáky Džajadharmy Muniho byl Šrímán Višnupurí, slavný autor knihy Bhakti ratnávalí. Dalším žákem Džajadharmy byl bráhmana Purušóttama. Purušóttamův žák byl Vjásatírtha, který napsal slavnou knihu Šrí Višnu samhitá. Vjásatírthův žák byl Šrímán Lakšmípati, který byl jako velký zdroj nektaru oddané služby. Lakšmípatiho žák byl Mádhavéndra Purí, velký kazatel oddané služby. Mádhavéndra Purí byl inkarnací stromu kalpa-vrikša ve Vradži. Tento strom nese jako ovoce nálady služebnictví k Pánu Krišnovi, přátelství s Pánem Krišnou, rodičovské lásky k Pánu Krišnovi a milostné lásky k Pánu Krišnovi.
  23. Žákem Mádhavéndry Purího byl Šrímán Íšvara Purí Svámí. Íšvara Purí pečlivě pochopil nálady milostné lásky k Pánu Krišnovi a byl schopen rozdávat toto ovoce ostatním.
  24. Šrí Advaita Áčárja projevoval nálady služebnictví a přátelství k Pánu a Šrímán Ranga Purí projevoval nálady rodičovské lásky k Pánu Krišnovi.
  25. Pán Čaitanja přijal Šrímána Íšvaru Purího jako svého duchovního mistra. Pán potom zaplavil celý svět spontánní transcendentní láskou ke Krišnovi.
  26. Pán Čaitanja přijal zlatou pleť a extatickou lásku ke Krišnovi Šrímatí Rádhárání, obojí v tomto světě nikdy předtím nevídané. Pán Čaitanja byl ve skutečnosti Pán Krišna, syn Nandy Mahárádže. Vypadal jako velký oceán nektaru zaplavující celý svět.
  27. Když Pán Vásudéva, první člen čatur-vjúhy, viděl ve Dvárace Purí tančit gandharvy, Jeho mysl vzrušila touha tančit jako oni. Kvůli splnění této touhy Pán Vásudéva vstoupil do transcendentního těla Pána Čaitanji a podílel se na Pánových zábavách extatického tance.
  28. Nejvyšší Pán, Osobnost Božství, který sídlí ve Dvárace, také vstoupil do těla Pána Čaitanji, syna Sačí déví, a vstoupily do něho i různé jiné inkarnace Nejvyššího Pána a všechny v něm byly přítomny zároveň.
  29. Všechny tyto inkarnace vstoupily do těla Pána Čaitanji, tak jako černá inkarnace Pána Šjámy dříve vstoupila do transcendentního těla Pána Krišny, Nejvyšší Osobnosti Božství.
  30. Ačkoliv různé inkarnace Pána, které projevovaly nepochopitelné transcendentní vlastnosti, byly rozmístěny v různých částech duchovních a hmotných světů, přesto se mocí Pánovy energie jógamáji všechny shromáždily v transcendentní podobě Pána Čaitanji Maháprabhua.
  31. Tyto nepochopitelné činy energie jógamáji jsou nepochopitelné pro omezenou představivost podmíněné duše. To potvrzuje i následující prohlášení Šríly Vjásadéva v Prabhása Khandě Mahábháraty: „Činnosti Osobnosti Božství jsou nepředstavitelné. Obyčejná hmotná logika jim nemůže porozumět.“
  32. Různé inkarnace vstoupily do transcendentního těla Pána Čaitanji, tak jako dříve Pán Parašuráma vstoupil do těla Pána Rámačandry. Nárada a další věční oddaní Pána Ho také následovali do tohoto světa, aby se s Ním věnovali zábavým na různých místech, tak jako učinily zosobněné Védy.
  33. Podle svých individuálních nálad extatické lásky ke Krišnovi různí věční oddaní Pána zaujali různé role v Pánových zábavách ve Vradži.
  34. Když se měsíc Pána Čaitanji chystal vyjít v tomto hmotném světě, řekl Pán Advaitovi Áčárjovi: „Někteří oddaní jsou se Mnou spojeni v náladě služebnictví, někteří v náladě přátelství a jiní ve směsi nálad služebnictví a přátelství. Někteří mají pevnou víru a lásku k Mým podobám jako Šrí Šrí Rádhá Mádhava a jiní jsou připoutáni k Mé podobě krále Dváraky. Někteří jsou připoutáni k Mým různým inkarnacím a tak projevují různé druhy lásky ke Mně. Ukážu jim, jak Mě milovat po vzoru obyvatel Vradži.“
  35. Pastevec jménem Pardžanja, který byl ve Vrindávanu Krišnův děd z otcovy strany, se během zábav Pána Čaitanji narodil ve městě Šrí Hatta. Pardžanja přijal jméno Upéndra Mišra a stal se otcem sedmi synů.
  36. Gópí jménem Varíjasí déví, která byla ve Vradži babičkou Pána Krišny z otcovy strany, se během příchodu Pána Čaitanji zjevila jako Kamalávatí déví.
  37. Šrímatí Jašódá déví a vradžský král Nanda, kteří byli jako dva velké oceány nektaru lásky ke Krišnovi v Pánových zábavách ve Vrindávanu, se zjevili během zábav Pána Čaitanji jako Šrímatí Sačí déví a Šrímán Džagannátha Purandara. O tom není pochyb.
  38. -39. Někteří oddaní říkají, že dva polobozi Aditi a Kašjapa, kteří inkarnovali jako Kaušaljá a Dašaratha, Pršni a Sutapá a také jako Dévakí a Vasudeva, rodiče Balaráma a Krišny, také vstoupili do těla Sačí déví a Džagannátha. Tito oddaní říkají, že pokud by tomu tak nebylo, pak by nebylo možné, aby se Balaráma narodil jako jejich syn Višvarúpa.
  39. Róhiní a Vasudeva, rodiče Balaráma a Krišny, se zjevili během příchodu Pána Čaitanji jako vznešený bráhmanský pár Padmávatí a Mukunda. Sumitrá a Dašaratha byli rovněž přítomni v tělech Padmávatí a Mukundy.
  40. Stejná Paurnamásí, která velmi těšila Pána Govindu ve Vradži, se zjevila v zábavách Pána Čaitanji jako Šríla Góvinda Áčárja, zkušený autor písní a poezie.
  41. Ambiká, chůva, která kojila Krišnu svým vlastním mateřským mlékem ve Vradži, se zjevila během zábav Pána Čaitanji jako Máliní déví, manželka Šríváse Pandita.
  42. Kilámbiká déví, který byla sestrou Ambiky ve Vradži a byla zvyklá jíst zbytky potravy Pána Krišny, se zjevila během zábav Pána Čaitanji jako Nárájaní déví.
  43. Stejná osoba, která byla Mahárádžem Džanakou, králem Mithily, se zjevila během zábav Pána Čaitanji jako Vallabháčárja. Někteří lidé s tímto názorem nesouhlasí a tvrdí, že Vallabháčárja byl inkarnací Mahárádže Bhíšmaky.
  44. Tatáž osoba, která se dříve zjevila jako Džánakí déví a Rukminí déví, se během zábav Pána Čaitanji zjevila jako Šrímatí Lakšmíprijá, dcera Vallabháčárji.
  45. Vallabháčárjova dcera Šrímatí Lakšmíprijá byla inkarnací Šrímatí Lakšmí déví, bohyně štěstí. Jednoho dne, když se šla s přítelkyněmi koupat na břeh Gangy, vstoupila do cesty zraku Pána Čaitanji. Tímto způsobem Pán poprvé spatřil Lakšmípriju.
  46. Stejná osoba, která se dříve zjevila jako král Satrádžit, se zjevila v zábavách Pána Čaitanji jako Sanátana Mišra. Dcera Sanátana Mišry, Šrímatí Višnuprijá, byla inkarnací Pánovy Bhú šakti, která je matkou celého vesmíru.
  47. To, že je Šrímatí Višnuprijá inkarnací Bhú déví, je popsáno ve Šrí Čaitanja čandródaja nátace, kde Kali říká: „S porozuměním, že Šrímatí Višnuprijá je inkarnací Bhú déví, přijal Pán Čaitanja její ruku.“
  48. Stejná osoba, která se zjevila jako Višvámitra Muni, jenž sjednal manželství Pána Rámačandry, a která se také zjevila jako bráhmanský posel od Šrímatí Rukminí déví k Pánu Kéšavovi, se zjevila i v zábavách Pána Čaitanji jako Vanamálí Áčárja, který byl známý jako učený astrolog.
  49. Bráhmana jménem Kulaka, kterého Mahárádža Satrádžit poslal k Pánu Mádhavovi zařídit Pánovo manželství se Satjabhámou, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji je Šrí Kášínátha.
  50. Osoba, která se zjevila v zábavách Pána Čaitanji jako Džagadánanda Pandita, byla ve skutečnosti inkarnací Šrímatí Satjabhámy déví. Který oddaný může říci něco jiného?
  51. Stejná osoba, která se zjevila jako Sándípani Muni, mudrc, který předal posvátnou šňůru Pánu Krišnovi v Mathuře, se zjevila v zábavách Pána Čaitanji jako Kéšava Bháratí.
  52. Stejná osoba, která se dříve zjevila jako Vasištha Muni, duchovní mistr Pána Rámačandry, se v zábavách Pána Čaitanji zjevila jako Gangadása a Sudaršana.
  53. Stejná osoba, která byla dříve známa jako Mahárádža Vrišabhánu ve Vradži, se zjevila v zábavách Pána Čaitanji jako vznešená osobnost Pundaríka Vidjánidhi.
  54. Když byl Pán Čaitanja pohroužen v náladách intenzivní lásky Šrímatí Rádhárání v odloučení od Pána Krišny, oslovoval Pundaríku Vidjánidhiho slovem „otec“.
  55. – 57. Pán Čaitanja byl s Pundaríkou Vidjánidhim velmi spokojen a oslovoval ho jménem Prémanidhi. Vzhledem k tomu, že byl Pundaríka Vidjánidhi přímým žákem Mádhavendry Purího, Pán se k němu choval s velkou úctou, jako by to byl Pánův vlastní duchovní mistr. Mahárádža Vrišabhánu se také zjevil jako Šrí Mádhava Mišra. Ratnávatí déví, manželka Pundaríky Vidjánidhiho, je považována učenými oddanými za inkarnaci Kírtidy déví, manželky Mahárádže Vrišabhánua.
  1. Původní podoba Nejvyššího Pána se považuje za neodlišnou od přímých expanzí Pána. Z tohoto důvodu se má za to, že Pán Čaitanja Maháprabhu, syn Šrímatí Sačí déví, se neliší od své expanze Pána Vásudeva, prvního člena čatur-vjúhy. Stejným způsobem je Šrí Višvarúpa považován za neodlišného od inkarnace Pána Sankaršana, druhého člena čatur-vjúhy.
  2. Pán Nitjánanda Avadhúta je také považován ze neodlišného od Pána Sankaršana. To, že je Šrí Višvarúpa totožný s Pánem Sankaršanem, je popsáno ve Šrí Čaitanja čandródaja nátace, kde Kali říká Dharmovi tato slova.
  3. „Višvarúpa, starší bratr Pána Čaitanji, je totožný s Osobností Božství Pánem Sankaršanem. Višvarúpa se nikdy neoženil, ale přijal parivrádžakáčárja-sannjás a odešel z domova. Transcendentní sláva Šrí Višvarúpy způsobila, že Pán Čaitanja přijal duchovní zasvěcení od Íšvary Purího.“
  4. To, že se Pán Nitjánanda také neliší od Pána Sankaršana, je popsáno v následujícím výroku Šrí Čaitanja čandródaja nátaky: „Pán Nitjánanda Avadhúta se neliší od Pána Sankaršana.“
  5. Když věčná Osobnost Božství Pán Višvarúpa odešel z domova, vstoupil do těla Pána Nitjánandy Avadhúty.
  6. Můj otec Šivánanda Séna jednou řekl: „Pán Nitjánanda Avadhúta je ve skutečnosti Osobnost Božství Pán Balaráma. Vždy setrvává mezi oddanými a září jako tisíce sluncí.“ Když to dořekl, začal tančit.
  7. Pán Nitjánanda inkarnuje jako Jeho úplná expanze Ananta Šéša. Jako Pán Šéša proměňuje své tělo, aby se stal oděvy, náramky a ostatními ozdobami, které nosí Pán Višnu a Pán Krišna. Znovu se expanduje jako lílá šakti a je si vědom všech podrobností důvěrných zábav Pána Krišny.
  8. Dvě manželky Pána Balaráma, Šrímatí Váruní déví a Šrímatí Révatí déví, se zjevily během zábav Pána Čaitanji jako Šrímatí Vasudhá déví a Šrímatí Džáhnaví déví, dvě drahé manželky Pána Nitjánandy a dcery vznešené osobnosti Šrí Súrja dáse. Jejich otec Súrja dása byl předtím Mahárádžem Kakudmím. Jeho tělesný lesk připomínal slunce.
  9. Někteří říkají, že Šrímatí Vasudhá déví je inkarnací Šrímatí Anangy Maňdžarí, a jiní říkají, že Šrímatí Džáhnaví déví je inkarnací Šrímatí Anangy Maňdžarí. Ve skutečnosti jsou oba názory správné. Obě jsou inkarnacemi Šrímatí Anangy Maňdžarí.
  10. Expanze Pána Sankaršana známá jako Pán Kšíródakašájí Višnu se zjevila v zábavách Pána Čaitanji jako Víračandra Prabhu. Pán Víračandra se nelišil od samotného Pána Čaitanji.
  11. Pán Víračandra také vstoupil do těl dvou bratrů Nišathy a Ulmuky (synů Pána Balaráma), kteří byli tímto způsobem inkarnacemi Pána Višnua. Mínakétana Ráma dása a ostatní byli tímto způsobem také inkarnacemi Pána Sankaršana.
  12. Řeka Gangá, která se zrodila z lotosových nohou Pána Višnua, se zjevila v zábavách Pána Čaitanji jako Šrímatí Gangá déví, dcera Pána Nitjánandy. Její manžel, Šrí Mádhava, byl v minulosti Mahárádža Šántanu.
  13. Pán Pradjumna, třetí člen čatur-vjúhy, se dříve zjevil ve Vradžabhúmi jako blízký přítel (prija-narma-sakhá) Šrí Šrí Rádhá Mádhavy a pomáhal Jim v Jejich transcendentních zábavách. Tentýž Pán Pradjumna se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Šrí Raghunandana Thákura, který se nelišil jak od Pána Čaitanji tak od Pána Advaity.
  14. Pán Aniruddha, čtvrtý člen čatur-vjúhy, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Vakréšvara Pandita. Pán Krišna osobně vstoupil do Vakréšvarova těla a přiměl ho tančit v extázi. Tento extatický tanec Vakréšvara Pandita těší Pána Čaitanju Maháprabhua.
  15. Jednoho dne Vakréšvara Pandita sladce řekl Pánu Čaitanjovi: „Ó milostivý Pane, prosím dej mi tisíc gandharvů-zpěváků, aby zpívali, zatímco budu tancovat.“
  16. Část Pána Čaitanji vstoupila do těla Nakuly Brahmačárího. Tímto způsobem se Nakula Brahmačárí stal Pánovou šaktjávéša inkarnací.
  17. Stejným způsobem část Pána Čaitanji také vstoupila do těla Pradjumny Mišry. Bhagaván Áčárja Khandža je považován za dílčí projev Pána Gaury.
  18. Pán Brahmá, vládce vesmíru, který je považován za jednoho z členů Nava-vjúhy a je původním učitelem Véd a tanter, se v zábavách Pána Čaitanji zjevil jako Šrí Gópínátha Áčárja.
  19. Pán Sadášiva, který se dříve zjevil jako inkarnace ávéša ve Vradžabhúmi, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Pán Advaita Gósvámí, který se neliší od samotného Pána Čaitanji.
  20. Pán Sadášiva přijal podobu pasáčka krav a tančil s Pánem Krišnou ve Vradžabhúmi. To potvrzuje následující výrok Šiva tantry, kde Bhairava říká:
  21. „Jednoho dne, během velkého svátku světel v měsíci Kártiku, Pán Krišna nadšeně tančil s Pánem Balarámem a jejich přáteli pasáčky.
  22. Má milá Párvatí, když Pán Sadášiva, můj duchovní mistr, viděl tento transcendentní tanec, zatoužil, aby se stal pasáčkem a mohl tak tančit s Pánem Krišnou.
  23. Milostí Pána Krišny byl Pán Sadášiva schopen se zjevit ve dvou podobách. V jedné podobě zůstal jako Pán Sadášiva a v druhé se zjevil jako pasáček krav ve Vradži.“
  24. Přítel Pána Šivy, Kuvéra, král Guhjaků, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Kuvéra Pandita, otec Pána Advaity.
  25. V minulosti na hoře Kailásu, kde sídlí Siddhové a Sádhjové, Kuvéra, který je velmi drahý Pánu Šivovi, pronášel transcendentní mantru obsahující jména Pána Šivy.
  26. Milostivý Pán Šiva pak řekl Kuvérovi: „Prosím požádej o nějaké požehnání. Přeji si dát ti nějaký dar.“ Kuvéra pak požádal o požehnání slovy: „Ó můj pane, prosím staň se mým synem.“
  27. Když byl tímto způsobem požádán, Pán Sadášiva, vládce polobohů a nejlepší z filantropů, řekl Kuvérovi: „Ve svém příštím životě v hmotném světě přijmu postavení tvého syna.“
  28. Tímto způsobem Kuvéra dosáhl velmi obtížně dosažitelného požehnání. Když nadešel vhodný čas, milostí Pána Sadášivy se Kuvéra stal otcem Pána Advaity Áčárji.
  29. Jógamájá, energie Nejvyššího Pána, se zjevila v zábavách Pána Čaitanji jako Šrí Sítá déví, manželka Pána Advaity Áčárji.
  30. Synem Pána Advaity byl Ačjutánanda, který byl velmi drahý Pánu Čaitanjovi. Ačjutánanda byla drahým žákem Šrímána Pandita Gósvámího. To jsem slyšel od oddaných.
  31. Někteří říkají, že Ačjutánanda byl inkarnací Kárttikéji a další znalci transcendentních nálad říkají, že je inkarnací Ačjuty gópí. Oba názory jsou správné, neboť jak Kárttikéja tak Ačjutá gópí byly přítomni v Ačjutánandově těle. Kromě toho někteří oddaní říkají, že Šrí Krišna Mišra byl také inkarnací Kárttikéji.
  32. Oddaní Nandiní a Džangalí, společníci Pána Čaitanji, byli dříve v zábavách Pána Krišny Džaja a Vidžaja.
  33. Inteligentní Šrívása Pandita byl v minulosti Nárada Muni, nejlepší z mudrců. Šrívásův mladší bratr Šrímán Ráma Pandita byl Náradův blízký přítel Parvata Muni.
  34. Oddaný jménem Murári Gupta v zábavách Pána Čaitanji byl v minulosti Hanumánem. Stejným způsobem byl Šrí Purandara Angadou a Govindánanda Sugrívou.
  35. Oddaný jménem Rámačandra Purí v zábavách Pána Čaitanji byl Vibhíšanou.
  36. Pán Čaitanja samotný nepřijal, že Rámačandra Purí byl inkarnací Vibhíšany, ale Pán samotný řekl, že Rámačandra Purí byl zmocněnou inkarnací Džatily, tchyně Šrímatí Rádhárání. Tento Rámačandra Purí bránil Pánu Čaitanjovi jíst almužny. Syn Rčíky Muniho Brahma Mahátapa a Prahláda Mahárádža se v zábavách Pána Čaitanji společně zjevili jako Haridása Thákura.
  37. – 95. V knize Čaitanja čarita Murári Gupta vysvětluje, že jednoho rána Mahátapa podal otci neumytý lístek tulasí, který se na něho tak rozzlobil, že ho proklel. Proto se Mahátapa narodil v rodině javanů jako velký oddaný Haridása Thákura. (pozn. překl.: Verše 1.4.9-12 uvádějí, že Ráma Mahátapa proklel svého syna a musel se zrodit v rodině javanů jako Haridása Thákura, který byl také úplnou částí Pána Brahmy.)
  1. – 97. Osm mystických sil počínaje animá siddhi, které se v minulosti zjevily ve Vrindávanu, se narodily v Bengálsku v zábavách Pána Čaitanji jako osm oddaných Ananta, Sukhánanda, Góvinda, Raghunátha, Krišnánanda, Kéšava, Dámódara a Rághava. Všichni tito oddaní měli za jmény titul Purí.
  1. – 101. Devět Džajantéjů, kteří byli neochvějní v celibátu a nestranném pohledu, a kteří přednesli Šrí Bhágavata samhitu Džanakovi Rišimu, se na této Zemi zjevili jako devět sannjásích a neustále se věnovali zábavám s Pánem Čaitanjou. Jejich jména byla: Šrí Nrsimhánanda Tírtha, Šrí Satjánanda Bháratí, Šrí Nrsimha Tírtha, Šrí Čidánanda Tírtha, Šrí Džagannátha Tírtha, Šrí Vasudéva Tírtha, Šrí Ráma Tírtha, Šrí Purušóttama Tírtha a Šrí Garuda Avadhúta, také známý jako Šrí Gópéndra Ášrama.
  1. – 103. Kuvérových devět slavných pokladů (nidhi), které zahrnují jeho lasturu a lotos, se v zábavách Pána Čaitanji narodilo jako devět synů Nidhiratny déví. Jejich jména byla Šrínidhi, Šrígarbha, Kaviratna, Sudhánidhi, Vidjánidhi, Gunánidhi, učený bráhmana Ratnabáhu, Šrímán Áčárjaratna a Šrí Ratnákara Pandita.
  1. Před shromážděnými příbuznými a přáteli Nílámbara Čakravartí přednesl astrologickou předpověď o budoucím životě Pána Čaitanji. Z tohoto důvodu se říká, že Nílámbara Čakravartí je inkarnací Gargy Muniho.
  2. Otec Šrímatí Sačí déví byl v minulosti pastevec Sumukha, který byl otcem Jašódy déví. Matka Sačí déví byla Patálá déví, manželka Sumukhy ve Vradžabhúmi.
  3. Společník Pána Čaitanji Šrí Dévánanda Pandita, který byl velmi učený v Puránách, byl Bhaguri Muni, hlavní pandita u dvora Mahárádže Nandy.
  4. Čtyři učení oddaní v zábavách Pána Čaitanji, Kášínátha, Lókanátha, Šrínátha a Rámanátha, byli inkarnacemi čtyř Kumárů. O tom není pochyb.
  5. Jména těchto čtyř oddaných končí slovem „nátha“, tak jako jména čtyř Kumárů končí slovem „kumára“. Tito čtyři oddaní se stali známými jako „čtyři Náthové“.
  6. Védavjása se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Vrindávana dása Thákura. Pasáček krav, přítel Pána Krišny Kusumápida, také vstoupil do těla Vrindávana dáse Thákura.
  7. Šukadéva Gósvámí, syn Šríly Vjásadéva, se zjevil během zábav Pána Čaitanji jako oddaný jménem Vallabha Bhatta.
  8. Šrí Džagannátha Áčárja, který byl také známý jako Gangadása Pandita, byl velmi drahý Pánu Čaitanjovi. Ve svém předchozím životě byl Durvásou Munim, který těšil gópí a byl jim velmi drahý.
  9. Učení oddaní vědí, že Čandrašékhara Áčárja byl inkarnací boha Měsíce a Šrímán Uddhava dása byl zmocněnou inkarnací boha Měsíce.
  10. Pán Čaitanja osobně potvrdil, že Čandrašékhara Áčárja byl inkarnací boha Měsíce, a stejným způsobem Pán výslovně prohlásil, že Šrímán Višvéšvara Áčárja byl inkarnací boha Slunce.
  11. Bháskara Thákura byl inkarnací poloboha Višvakarmy. Vanamálí Thákura byl inkarnací bráhmana Sudámy, který byl postižen velkou chudobou a získal od Pána velké bohatství.
  12. Džaja a Vidžaja, dva vrátní z Vaikunthaloky, se dobrovolně zjevili v zábavách Pána Čaitanji jako dva oddaní Šrí Džagannátha a Šrí Mádhava (Jagái a Mádhái).
  13. Dvě osvobozené duše Pundaríkákša a Kumuda, kteří jsou velmi slavní na Vaikunthaloce, se zjevili v Bengálsku jako dva oddaní jménem Góvinda a Garuda, oba velmi drazí Pánu Čaitanjovi Maháprabhuovi.
  14. Garuda Pandita byl inkarnací Garudy. Gópínátha Simha byl inkarnací Akrúry. Někteří říkají, že Kéšava Bháratí byl inkarnací Akrúry.
  15. Šrí Paramánanda Purí byl v minulosti Uddhava. Mahárádža Pratáparudra, který byl stejně mocný jako Pán Indra, byl Mahárádža Indradjumna, který začal uctívat Pána Džagannátha.
  16. Sárvabhauma Bhattáčárja byl v minulosti Brihaspati, nejpřednější učenec na nebeských planetách.
  17. Pasáček Ardžuna, který byl blízkým přítelem Pána Vrindávanu, a Pánduovec Ardžuna, se společně stali Rámánandou Rájem, který byl velmi drahý Pánu Čaitanjovi.
  18. Tato vznešená osobnost, Rámánanda Rája, po mnoho dní popisoval Pánu Čaitanjovi pravou podstatu čisté lásky ke Šrí Šrí Rádě a Krišnovi.
  19. – 124. Někteří říkají, že Rámánanda Rája je inkarnací Lality gópí, a jiní říkají, že protože Pán Čaitanja přímo řekl otci Rámánandy Ráje, Bhavánandovi Rájovi, že byl inkarnací Ardžunova otce Mahárádže Pándua, Rámánanda Rája proto musí být inkarnací Pánduovce Ardžuny. Nejučenější oddaní říkají, že Rámánanda Rája je inkarnací jak Pánduovce Ardžuny tak gópí jménem Ardžuníja. Toto vysvětlení podporují i výroky Padma Purány, Uttara Khandy. Z toho všeho můžeme vyvodit, že Rámánanda Rája je inkarnací Lality gópí, Ardžuníji gópí a Pánduovce Ardžuny.
  1. Nyní, jak jen budu schopen, popíši oddané, kteří se v minulosti zjevili s Pánem v Jeho zábavách ve Vradži.
  2. Pasáček jménem Šrídáma se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Rámadása Abhiráma dása, který nosil flétnu vyrobenou z bambusového stvolu o šestnácti kolenech.
  3. Sudáma, pasáček krav a přítel Pána Krišny, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Sundara Thákura. Pasáček krav, přítel Pána Krišny Vasudáma, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Šrí Dhanaňdžaja Pandita.
  4. Subala, nejdražší přítel Pána Krišny, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Gaurídása Pandita. Pasáček Mahábala se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Kamalákara Pippalái.
  5. Oddaný, který byl ve Vradžabhúmi pasáček Subáhu, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Uddharana Datta. Mahábáhu, pasáček krav, přítel Pána Krišny, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Šrímán Mahéša Pandita.
  6. Stókakrišna, pasáček krav a přítel Pána Krišny, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Šrí Purušóttama dása.
  7. Dama gópa, který byl pasáček krav a přítel Pána Krišny ve Vradži, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Nágara Purušóttama. Nágara Purušóttama se narodil v rodině lékařů a jeho otec se jmenoval Sadášiva.
  8. Ardžuna, pasáček krav a přítel Pána Krišny, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Šrí Paraméšvara dása. Lavanga, který byl pasáček krav a přítel Pána Krišny ve Vradžabhúmi, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji je Šrí Kálakrišna dása.
  9. Pasáček jmenem Kusumásava, který rozesmával Krišnu ve Vradžabhúmi, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako učený bráhmana jménem Kholávéčá Šrídhara.
  10. Pasáček Prabala, který byl blízkým přítelem Pána Balaráma ve Vradžabhúmi, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Halájudha Thákura.
  11. Pasáček Varúthapa, který byl blízkým přítelem Pána Krišnačandry ve Vradžabhúmi, se zjevil jako Rudra Pandita, který byl velmi drahý Pánu Čaitanjovi.
  12. Oddaný, který byl ve Vradžabhúmi pasáček Gandharva, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Kumudánanda Pandita.
  13. Bhringára a Bhangura, kteří byli služebníci Pána Krišny ve Vrindávanu, se později zjevili jako Šrí Kášíšvara a Šrí Góvinda, služebníci Pána Čaitanji Maháprabhua.
  14. Raktaka a Patraka, který byli služebníci Pána Krišny ve Vrindávanu, se později zjevili jako Haridása a Brhačchišu, dva služebníci Pána Čaitanji.
  15. Dva pastevci Pajóda a Varida, kteří v minulosti vykonali níra samskáru pro Pána Krišnu, se později zjevili jako Ramái a Nandái, dva slavní služebníci Pána Čaitanji.
  16. Madhukanta a Madhuvrata, zpěváci ve Vradžabhúmi, se později zjevili jako Mukunda Datta a Vasudéva Datta, dva slavní zpěváci v kírtanové skupině Pána Čaitanji.
  17. Čandramukha, slavný tanečník ve Vrindávanu, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako Makaradhvadža kara.
  18. Šrí Sudhákara, zkušený hráč na mridangu ve Vradžabhúmi během zábav Pána Krišny, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako zkušený bubeník Šrí Šankara Ghoša.
  19. Čandrahása, který byl ve Vradžabhúmi tanečník znalý transcendentních nálad, se zjevil v zábavách Pána Čaitanji jako tanečník Džagadíša Pandita.
  20. Máládhara, který dříve nosil flétny vénu a muralí Pána Krišny ve Vradžabhúmi, se později zjevil jako Vanamálá Pandita, který byl velmi drahý Pánu Čaitanjovi.
  21. Dakša a Vičakšana, dva slavní papoušci z Vrindávanu, se narodili v zábavách Pána Čaitanji jako Čaitanja dása a Ráma dása, kteří jsou oba mými nadřízenými.
  22. Do té míry, do jaké jsem naslouchal autoritám a jsem schopen chápat, nyní popíši gópí, vážené přítelkyně Pána Krišny, a jak sestoupily, aby se zúčastnily zábav Pána Čaitanji Maháprabhua.
  23. Šrímatí Rádhárání, zosobnění čisté lásky k Pánu Krišnovi a královna Vrindávanu, se zjevila jako Šrí Gadádhara Pandita, který byl velmi drahý Pánu Čaitanjovi.
  24. – 150. Šríla Svarúpa Dámódara Gósvámí také potvrdil, že bohyně štěstí, která se zjevila ve Vrindávanu a byla velmi drahá Pánu Krišnovi, se nyní zjevila jako Šrí Gadádhara Pandita, který oplývá láskou k Pánu Čaitanjovi Maháprabhuovi. Lalita gópí neustále následuje Šrímatí Rádhárání, a proto je známá jako Anurádhá (následovnice Rádhy). Když se Šrímatí Rádhárání zjevila jako Gadádhara Pandita, Lalitá ji následovala a vstoupila do těla Gadádhara Pandita. Proto je Gadádhara Pandita inkarnací jak Šrímatí Rádhárání tak Lality gópí. To je popsáno v následujícím výroku Čaitanja čandródaja nátaky.
  1. „Gadádhara, nejlepší z bráhmanů, je inkarnací jak Šrímatí Rádhárání tak Lality gópí. Tyto dvě jsou transcendentní energie Pána, a protože se Pán v jednom smyslu neliší od svých energií, lze říci, že je přítomen všude tam, kam jdou Jeho energie. Proto lze říci, že Pán Hari je také přítomný v těle Gadádhara Pandita. Gadádhara je tedy inkarnací tří osob: Šrímatí Rádhárání, Lality gópí a Pána Hariho.“
  2. Někteří říkají, že Dhruvánanda Brahmačárí je inkarnací Lality gópí. Tento názor je správný, protože Lalita gópí se zjevila jako Gadádhara Pandita i jako Dhruvánanda Brahmačárí.
  3. Pán Čaitanja se z vlastní vůle zjevil v tomto světě ve třech různých podobách současně. Stejným způsobem se Šrímatí Rádhárání zjevila jako Gadádhara Pandita.
  4. Expanze Šrímatí Rádhárání Čandrakánti déví se zjevila jako Gadádhara dása, blízký společník Pána Čaitanji.
  5. Purnánandá gópí, nejdražší přítelkyně Pána Balaráma, také vstoupila do těla Gadádhara dáse. Proto byl Gadádhara dása inkarnací jak Čandrakánti déví tak Púrnánandy gópí.
  6. Čandrávalí gópí, která byla velmi drahá Pánu Krišnovi ve Vradžabhúmi, se zjevila v Bengálsku jako Sadášiva Kavirádža.
  7. Během zábav ve Vrindávanu Pán Krišna občas klidně spával na ňadrech Šríbhadry gópí. Stejná Šríbhadrá gópí se později zjevila jako Šankara Pandita, který byl velmi drahý Pánu Čaitanjovi Maháprabhuovi.
  8. Vradža gópí Táraká déví a Páli déví se zjevily jako Šrí Džagannátha a Šrí Gopála, kteří byli oba velmi drazí Pánu Čaitanjovi Maháprabhuovi.
  9. Horkokrevná Šaibjá gópí, která se v minulosti zjevila ve Vradži, se v zábavách Pána Čaitanji zjevila jako Dámódara Pandita. Bohyně Sarasvatí také vstoupila do těla Dámódara Pandita, který je tak spojenou inkarnací obou.
  10. Šrímatí Višákhá gópí, která dříve ve Vradžabhúmi učila různá výtvarná umění Šrímatí Rádhárání, se zjevila během příchodu Pána Čaitanji jako Svarúpa Dámódara Gósvámí, který oplýval různými vznešenými projevy extatické lásky k Bohu.
  11. Čitrá déví, která dříve ve Vradžabhúmi česala a zdobila vlasy Šrímatí Rádhárání, se zjevila jako Šrí Vanamálí, který byl velmi drahý Pánu Čaitanjovi Maháprabhuovi.
  12. Šrímatí Čampakalatá gópí, kterou Šrímatí Rádhárání považovala za stejně drahou jako svůj vlastní životní vzduch, se zjevila jako Rághava Gósvámí, který žil u kopce Góvardhanu a napsal knihu s názvem Bhakti ratna prakáša.
  13. Tungavidjá gópí, která žila ve Vradžabhúmi a znala všechna písma, se později zjevila jako Prabódhánanda Sarasvatí, básník, který výmluvně oslavil transcendentní vlastnosti Pána Čaitanji.
  14. Indulékhá gópí, která byla blízkou přítelkyní Šrímatí Rádhárání ve Vradžabhúmi, se zjevila jako Krišnadása Brahmačárí, který žil ve Vrindávan dhámu.
  15. Vradža gópí Ranga déví se zjevila jako Gadádhara Bhatta a Vradža gópí Sudéví jako Ananta Áčárja Gósvámí.
  16. Vradža gópí Šaširekhá déví se zjevila jako Šrí Kášíšvara Gósvámí. Vradža gópí Dhaništhá déví, která v minulosti krmila Pána Krišnu neomezeným množstvím bohatých pokrmů, se zjevila jako Rághava Pandita, který byl Pánu Čaitanjovi velmi drahý.
  17. Vradža gópí Gunamálá déví se zjevila jako sestra Rághavy Pandita Damajantí déví. Ratnarekhá gópí se zjevila jako Krišnadása a Kalávatí gópí jako Krišnánanda.
  18. Gauraséní gópí se zjevila jako svatý oddaný Nárájana Váčaspati. Kávérí gópí se zjevila jako Pítámbara a Sukéší gópí jako Makaradhvadža.
  19. Mádhaví gópí se zjevila jako Madhváčárja a Indirá gópí jako Džíva Pandita.
  20. Okouzlující Vradža gópí jménem Tungavidjá se zjevila jako Vidjávačaspati, který byl drahý jak Pánu Čaitanjovi tak obyvatelům Vrindávanu.
  21. Madhurékšana gópí se zjevila jako Balabhadra Bhattáčárja, Čitrángí gópí jako Šrínátha Mišra a Manóhará gópí jako Kavičandra.
  22. Vradža bráhmaní Nandímukhí déví se zjevila jako Sáranga Thákura. Někteří lidé si myslí, že Sáranga Thákura byl inkarnací Prahláda Mahárádže. Můj otec (Šivánanda Séna) s nimi nesouhlasil.
  23. Kálakanthá déví a Sukanthá déví, dvě gandharvské tanečnice, které se zjevily ve Vradžabhúmi, se také zjevily jako Rámánanda Vasu a Satjarádža.
  24. Vradža gópí Kátjájaní déví se zjevila jako Šríkánta Séna.
  25. Šrímatí Vrindá déví, vládnoucí božstvo Vradžabhúmi, se zjevila jako Šrí Mukunda dása, který žil ve vesnici Šríkhanda a byl Pánu velmi drahý.
  26. Dvě gópí, Vírá déví a Dútí déví, které sloužily jako poslové sjednávající schůzky gópí s Pánem Krišnou, se společně zjevily jako můj otec (Šivánanda Séna). Vradža gópí Bindumatí se zjevila jako moje matka.
  27. Drahá přítelkyně Šrímatí Rádhárání, Vradža gópí jménem Madhumatí déví, se zjevila jako Narahari Sarakára, který byl Pánu Čaitanjovi velmi drahý.
  28. Drahá přítelkyně Šrímatí Rádhárání, Vradža gópí jménem Ratnávalí déví, se zjevila jako Gópínátha Áčárja, který byl znám svojí čistotou.
  29. Oblíbená flétna Pána Krišny se zjevila jako Vamšídása Thákura.
  30. Šrí Rúpa Maňdžarí, která byla slavná ve Vrindávan dhámu, se zjevila jako Šríla Rúpa Gósvámí.
  31. Nejbližší přítelkyně Rúpy Maňdžarí, která byla známá pod jmény Rati Maňdžarí a Lavanga Maňdžarí, se zjevila jako Šríla Sanátana Gósvámí, který požíval úcty všech a byl považován za prodloužení transcendentního těla Pána Čaitanji Maháprabhua. Sanátana Kumára, klenot mezi mudrci, vstoupil do těla Sanátana Gósvámího, který se tedy také považuje za inkarnaci Sanátana Kumára.
  32. Šivánanda Čakravartí, který žil ve Vrindávanu, je také považován za inkarnaci Šrímatí Lavangy Maňdžarí.
  33. Ananga Maňdžarí se zjevila jako Šríla Gopála Bhatta Gósvámí. Někteří říkají, že Gópála Bhatta Gósvámí byl ve skutečnosti inkarnací Šrí Guny Maňdžarí.
  34. Rága Maňdžarí se zjevila jako Šríla Raghunátha Bhatta Gósvámí, který žil v chýši na břehu Rádhákundu.
  35. Šríla Raghunátha dása Gósvámí byl inkarnací Rasy Maňdžarí. Někteří říkají, že Raghunátha dása Gósvámí byl inkarnací Rati Maňdžarí, a jiní říkají, že byl inkarnací Bhánumatí déví.
  36. Bhúgarbha Thákura byl inkarnací Prémy Maňdžarí. Lókanátha Gósvámí byl inkarnací Líly Maňdžarí.
  37. Vradža gópí Kalávatí déví, Rasóllásá déví a Gunatungá déví, které zpívaly písně složené Višákhou déví, se později zjevily jako Góvinda, Mádhavánanda a Vásudéva (Ghošové).
  38. Služebnice Šrímatí Rádhárání, Rangalekhá déví a Kalákélí déví, se zjevily jako Šikhi Mahiti a jeho sestra Mádhaví déví.
  39. Mallí déví, dcera Pulindy, se zjevila jako Kálídása.
  40. Šuklámbara Brahmačárí byl inkarnací jedné z jagja-patní, které darovaly jídlo Krišnovi a Jeho přátelům. Pán Čaitanja byl zvyklý jíst jídlo, které si vyprosil od Šuklámbara Brahmačárího. Někteří říkají, že Šuklámbara Brahmačárí nebyl jednou z jagja-patní, ale jedním z jejich manželů, jagjika bráhmanů.
  41. Dvě další jagja-patní se zjevily jako Džagadíša a Hiranja. Jedno ékádaší Pán Čaitanja jedl obilí, které si od nich vyprosil.
  42. Kubdžá, která byla velmi milá Pánu Krišnovi v Mathuře, se později zjevila v Džagannáth Purí jako Káší Mišra, který byl velmi drahý Pánu Čaitanjovi.
  43. – 207. Málatí, Čandralatiká, Maňdžumédhá, Varángadá, Ratnávalí, Kamalá, Gunačúdá, Sukéšiní, Karpúra Maňdžarí, Šjáma Maňdžarí, Švéta Maňdžarí, Vilása Maňdžarí, Kámalékhá, Mauná Maňdžarí, Gandhonmádá, Rasonmádá, Čandriká a Čandrašékhará patřily mezi služebnice Šrímatí Rádhárání. Přijaly mužská těla a zjevily se mezi společníky Pána Čaitanji a každý projevoval určitý druh extatické lásky k Pánu. Tyto gópí se staly Šubhánandou Dvidžou, Šrídharem Brahmačárím, Paramánandou Guptou (který napsal knihu Šrí Krišna stavávalí), Raghunáthem Dvidžou (neochvějným služebníkem Pána Čaitanji), Kamsárím Sénou, Šrí Džagannáthem Sénou Mahášajou, Subuddhim Mišrou, Šríharšou, Raghuem Mišrou (nejlepším z bráhmanů), Džitámitrou (jehož jméno, které znamená ,přemožitel nepřátel‘, mu dal Pán Čaitanja, protože Džitámitra si zcela podmanil chtíč a ostatních pět nepřátel podmíněné duše), Šrímánem Bhágavatáčárjou (který byl velmi drahý Pánu Čaitanjovi a napsal knihu Šrí Krišna préma taranginí), Šrímánem Džívou Panditem (který byl svatým synem Šrí Vallabhy), Vánínáthem Dvidžou (který žil ve vesnici Čampahatta a byl velmi drahý Pánu Čaitanjovi), Íšánem áčárjou, Kamalou, Lakšmínáthem Panditem, Gangámantrím, Džagannáthem Mámuem (který byl velmi vznešeným bráhmanem), Šrí Kanthábharanem Anantou (který se narodil v dynastii Catta), Hastigópálem (který žil v Rangakšétře a byl velmi drahý Pánu Čaitanjovi), Harim Áčárjou, Šrí Najanem Mišrou (blízkým společníkem Pána Čaitanji), Kavi Dattou, Rámadásem, Čiraňdžívou a Sulóčanou.
  1. Někdo se může domnívat, že mezi těmito oddanými jsou někteří velmi vznešení a jiní trochu méně. Žádné takové rozdíly nebudu dělat. Pro mě jsou si všechny tyto velké duše rovny.
  2. Čiraňdžíva a Sulóčana žili ve vesnici Šríhatta (pozn. překl.: Podle výkladu k CC 1.10.78-79 Šríkhanda). Byli plně odevzdaní Pánu Čaitanjovi, a protože byli přátelé a pomocníci Narahariho dáse, byli ctěni jako velké duše.
  3. Písma uvádějí: „Žák by neměl oslovovat svého duchovního mistra jménem.“ Z tohoto důvodu jsem nezmínil předchozí jméno svého duchovního mistra, Šrí Šrínátha Čakravartího.
  4. Sláva Šrí Krišnadévovi z Kumára Hatty, autorovi komentáře ke Šrí Bhágavata samhitě. Jeho sláva je vždy skvěle projevena.
  5. Pokud jsem se v popisu vznešených duší uvedených v této knize dopustil nějakých chyb, žádám tyto vznešené osobnosti, aby mi laskavě odpustily. Ani Pán Brahmá, Pán Šiva či Pán Ananta Šéša nejsou schopni úplně popsat vznešené ctnosti těchto velkých duší.
  6. Napsal jsem tuto knihu takovým způsobem, aby ji mímámsakové, falešní logici a další, kteří si vychutnávají suchou filozofickou debatu, nedokázali pochopit dokonce ani s tím největším úsilím. Pouze oddaní učení v rasa-šástrách a neustále přijímající útočiště u lotosových nohou Pána Čaitanji budou schopni tuto knihu správně pochopit. Tuto knihu jsem napsal pro ně.
  7. Modlím se, aby tato kniha, kterou jsem napsal, Šrí Gaura ganoddéša dípiká (lampa, s jejíž pomocí lze vidět společníky Pána Čaitanji), mohla zářit v domovech blažených oddaných Pána.
  8. Tato kniha byla napsána v roce 1498 éry Saka (1576 n.l.). Modlím se, aby ti vznešení oddaní, jejichž mysli se noří do nektaru zábav Pána Čaitanjačandry, mohli číst tuto knihu kriticky a opravit všechny její chyby.