Omyly "33 omylů" (Pavel Kábrt, http://memento.junweb.cz/jakse/jakse.htm) s poznámkami Jan Mareš, http://www.veda.harekrsna.cz [1] > Slepý slepého vede je známé a pravdivé rčení bible (autor Ježíš Kristus). Použil to však již ve védských písmech. Ta by tedy měla být citována jako nejstarší známý zdroj. Bhagavata Purana 5.5.15: ...nipatayan nasta-drsam hi garte It is like leading a blind man to a dark well and causing him to fall in. 7.5.31: ...andha yathandhair upaniyamanas te 'pisa-tantryam uru-damni baddhah ...As blind men guided by another blind man miss the right path and fall into a ditch, materially attached men led by another materially attached man are bound by the ropes of fruitive labor, which are made of very strong cords, and they continue again and again in materialistic life, suffering the threefold miseries. Katha Upanisad 1.2.5: avidyayam antare vartamanah svayam dhirah panditam-manyamanah janghanyamanah pariyanti mudha andhenaiva niyamana yathandhah "Caught in the grip of ignorance, self-proclaimed experts consider themselves learned authorities. They wander about this world befooled, like the blind leading the blind." [4] Védy vysvětlují vysokou délku života biblických patriarchů a existence obřích lidí a zvířat. Existují i zmínky o potopách v množném čísle, jak uvádí védská tradice i např.: Plato ("Timaeus" 22, "Critias" 111-112): "Many great deluges have taken place during the nine thousand years" since Athens and Atlantis were preeminent. Destruction by fire and other catastrophes was also common. In these floods, water rose from below, destroying city dwellers but not mountain people. The floods, especially the third great flood before Deucalion, washed away most of Athens' fertile soil. http://www.pibburns.com/flood.htm [8] Společenské chování se liší podle úsloví "jiný kraj jiný mrav", což s globalizací stále nabývá na aktuálnosti. Jíst maso - kromě mnoha jiných věcí - přinejmenším nesvědčí o soucitu s ostatními živými bytostmi ("co nemáš sám rád, nečiň jiným"). To učil i Buddha. [12] > Tedy setkání člověka a Boha, setkání člověka a Božích doteků. Proč ale jednoho člověka toto setkání ovlivní a jiného ne, neumím vysvětlit. Ani ve svých pětapadesáti letech jsem na to nepřišel. Proč někdo vidí příklad ušlechtilého jednání a hned ho zaujme a chce to napodobit, a s jiným to ani nehne. Proč někoho četba bible zaujme a jiného vůbec ne. Proč někdo vysvětluje, “proč se nemohl zachovat lépe” a jiný se přes všechny překážky o to snaží. Nevím. Nevím, proč je jeden člověk přitahován k dobru, a jiný od něj odpuzován nebo je mu lhostejné. Nevím. Hlavní faktory jsou: tři guny (Bhagavad-gítá 14, 17), božské a démonské povahy (Bhagavad-gítá 16) a agjáta sukriti (www.veda.harekrsna.cz/bhaktiyoga/bhaktiyoga-1.htm#1). První dva jsou na úrovni dharmy a týkají se tohoto života, třetí je na úrovni para-dharmy (bhakti) a může nastat v tomto i předchozích životech. [16] > 1. Která teorie, popisující svět a správný život v něm, je pravdivá? (Jinak řečeno: Co je pravda?) Ta, kterou zjeví Bůh. Jde o to, jestli Bohu 'dovolíme', aby ji zjevil víc než jedenkrát v průběhu věků. Bůh zjevuje cesty pro všechny druhy lidí. Lze je dělit do kategorií karma, gjána a bhakti, podle gun, atd. Nejkratší a v současném věku jediná účinná cesta osvobození je bhakti, cesta oddanosti Bohu. Různé tradice bhakti však odhalují různé stupně poznání Boha a oddanosti Jemu. > 2. Je znalost pravdivé teorie zárukou pravdivého života a spasení? (Jinak řečeno: Žije vždy správně ten, kdo zná pravdu, a naopak?) > Rozlišuje tam znalost informace od porozumění informaci! Do porozumění pak klade vlastní těžiště spásy (tj. dosažení důležitého cíle - Mat. 13:23 srovnej s 13:19) Ano, Védy rozlišují tyto dvě úrovně znalosti. Jedna je teoretická (gjána) a druhá prožitá (vigjána). V případě první záruka není, v případě druhé ano. Styk s pravou církví je samozřejmě pomoc, ale ne záruka. > Bible říká, že jiný spasitel světa není, a že není jiné cesty k Bohu, než skrze Krista. Bible ovšem neříká, že se Kristus zjevil jen jednou. Třebaže jiná Jeho zjevení nepopisuje, existují o nich náznaky jako např. Jan 10:16 (jsou zde i jiní následovníci, 'ne z tohoto stáda' - odkud se tedy vzali?) a 21:25 (Ježíš činil mnoho jiných věcí, jejichž popisy by se nevešly ani do všech knih světa). Klement Alexandrijský také hovoří o avatárech Ježíše Krista: Homilies 3.20 Christ the Only Prophet Has Appeared in Different Ages http://www.newadvent.org/fathers/080803.htm Hinduismus: > ...védy, které vznikaly přibližně od 13. stol. př. n. l. Pohled samotné tradice je jiný - jedná se o zjevená písma předávaná po generace, ale zapsaná až před začátkem Kali-jugy (3102 př. n. l.). > Hinduismus vyrostl ze starého védského náboženství jako výsledek různých tlaků, mimo jiné i buddhismu. Současný hinduismus je naopak zdegradovaná podoba védských tradic. Vliv buddhismu je součást Božího plánu obnovy védských tradic kulminujících vaišnavismem. > Důležitým cvičením usilujícím osvobodit člověka od utrpení a uvést ho v blažený klid (vytržení, nirvánu) je jóga. Jóga, česky 'jho' (sanskritský kořen 'judž'), samozřejmě neznamená pouhé tělesné cvičení, ale 'spojení s Brahmanem'. > Hinduisté skutečně kladou do správného poznání těžiště spásy. Což by se mohlo jevit blízké i křesťanství, ale zdaleka není. Protože hřích, podle této nauky, je vlastně jen důsledek omylu v myšlení, špatného poznání. Toto je zjednodušené a nepřesné pochopení. Hřích (v sanskritu "pápa") má mnoho variant. Původním hříchem je opuštění společnosti Boha ve snaze po nezávislosti. Tak se živá bytost dostává do hmotného světa plného utrpení a páchá druhotné hříchy. Díky duchovnímu poznání si uvědomí svoji situaci a usiluje o návrat zpátky k Bohu. > Prvním omylem buddhismu je názor, že život sám je vlastní příčinou všech bolestí a trápení. Jenže je to právě život, co je cílem Božího stvoření – život věčný, nikoli vyhasnutí. ... Protože bolest a trápení nepochází ze samotné existence života a touhy žít, ale z porušování řádů a zákonitostí, ze kterých bezbolestný život plyne... *Hmotný* život (v hmotném světě) je příčinou utrpení. I člověk dodržující všechny řády a zákonitosti podléhá nemoci, stáří a smrti. Ve vaišnavském kontextu představuje nirvána vyhasnutí hmotných tužeb, ne úplně všech tužeb. > Bible učí, že Bůh stvořil svět dobrý, kde člověk mohl věčně žít radostný život a děkovat za dar existence hmotného světa. Tento svět se porušil a toto porušení přináší bolest, ale lékem Božím není konec světa a života v něm, ale obnova. Dobrý - pro co? Pro požitek člověka nebo jeho nápravu? Védy nerozlišují mezi dokonalou a porušenou hmotou, ale mezi duchem (duchovní podstatou) a hmotou. Duch je vždy dokonalý, věčně neměnný, ale hmota vždy podléhá rozkladu. > Vypráví se taková alegorie: Jeden člověk upadl do močálu, pomalu tonul a hrozila mu smrt. ...A pak šel kolem Kristus a toho člověka vytáhl...! Tady se směšuje duchovní a hmotná pomoc. I v křesťanském kontextu záchrana hmotného těla neznamená, že ten člověk bude spasen. Proto se zřejmě křesťanství stalo jedním ze zdrojů humanismu. [20] > Příčina této deformace může být u rodičů, předků nebo v něčem jiném. Vrozená homosexualita je výsledek nadměrného sexu v rozporu s dharmou v minulém životě. "Každý svého štěstí strůjcem." > Ti ostatní jsou ubozí a přidávají do tohoto světa jen další utrpení. A generacím po nás připravují peklo na zemi. Bhagavad-gítá 16.9 > Nejde jen o obyčejné selhání jistého lidského “softwarového vybavení” a někdy i “hardwaru”? Ne, může za to zákon karmy jako reakce na porušení dharmy. [21] > Člověk bez nohy, který ale cítí, že ji “má a bolí ho”, musí vírou upravit (korigovat) toto chybné cítění. Není to chyba, protože to opravdu cítí. Noha existuje v podobě subtilního těla. > Kdybych ale měl odpovědět na otázku, proč mnoho lidí netouží po pravdě – tak nevím. Nevím, proč někomu stačí žít jen tak, třeba s půllitrem piva nebo vědeckou kalkulačkou v ruce, nebo obojím. A žádná pravda ho nezajímá, nebo má naprosto zkreslený obraz světa. To nevím. Nevím, proč se jeden vědec nechá koupit k tomu, aby vyškolil teroristu a jiný vědec se raději zřekne vědy (Sacharov), než aby ji teroristé (bývalý SSSR) mohli zneužít. Opravdu nevím, proč někoho Kristův charakter zaujme, a jiného ne. Nevím. Viz poznámka k 12. omylu. [22] > Jde v podstatě jen o řetěz příčin a účinků. Tedy karma. [23] > Proto je otázka “Kde je Bůh?” nesmyslná. Proč? Védy ji podrobně zodpovídají. > Informace je nesena na hmotném nosiči (CD, magnetický pásek, stopa od tužky na papíře atd.), ale hmotou tato vlastní informace není, patří do duchovní sféry, ať se to někomu líbí nebo nelíbí, podobně jako matematika. Z védského hlediska patří do subtilní hmotné sféry, která se od duchovní (nehmotné) liší. Existuje ale i duchovní informace. Rozdíl je dán odlišnými projevy. Duchovní realita má očišťující, povznášející účinek. Jejich směšování vedlo k modernismu - osvícenství/humanismu a z něho vyrůstajícího New Age. > Bůh vše ostatní vytvořil (z ničeho nebo ze sebe) První možnost je stejně nevědecká jako evoluce (ex nihilo nihil fit), druhá možnost je védská. Postup velmi podrobně popisují Purány a je shrnut v www.veda.harekrsna.cz/encyclopedia/creation.htm >1. Čím si zasloužím, že se nestalo ještě něco horšího, ale jen toto? Proč jen tak málo zlého? 2. Ano, zasloužím si to Tento pokorný postoj sice vede k vděčnosti (a Védy ho také zmiňují), ale nevystačíme jen s ním, jak autor připouští. Vede totiž i k pasivitě ("nic se nedá změnit"), protože se přehlíží souvislost mezi příčinou a následkem neboli zákon karmy: "...lidé, které zabil, byli vinni také – zase jinými věcmi", "Tím, že někdo někomu ubližuje, ubližuje samozřejmě nejvíce sobě, a pokud jeho hříchy nevezme na sebe Kristus, vrátí se mu všechny jednou stejně na hlavu". [24] > 1 – Historické záznamy Nejstarší záznamy o dějinách lidstva sahají asi tak do let 2000 – 3500 p.n.l. Nejstarší záznamy z Egypta, které jsou dobře doložené a zachovalé, sahají jen asi 1600 let p.n.l. Ukazuje se, že egyptský kněz Maneto některé záznamy o egyptských dynastiích značně uměle prodloužil do minulosti (Manetův seznam králů). Jaké jsou pro Manehtův podvod důkazy? Zveličil starobylost egyptské historie i Hérodotos? Ne, protože egyptská civilizace ve skutečnosti byla v mnoha ohledech védská (viz www.veda.harekrsna.cz/connections/index.php). > 2 – Astronomické záznamy Nemáme jediný záznam o zatmění slunce starší než 2250 let p.n.l. Je to možná i proto, že po potopě byla obloha silně zacloněna sopečným prachem následkem značné vulkanické činnosti. Védy popisují okolnosti, které lze datovat podle postavení nebeských těles. Tato data často sahají desítky tisíc let zpět. Např. Súrja-siddhánta popisuje oblohu před 50 000 (!) lety (zjištěno počítačovou analýzou). Viz.: Mádhavendra Purí dása, Evidence that Each One of Us is Inherently Different from His or Her Physical Body and Can Function Independently of It, Appendix 1 - Measurements of Star Coordinates Fifty Thousand Years Ago in India, http://my.tele2.ee/svs/art/NotThisBodyNov7.html > 3 – Písmo Nejstarší písmo (tj. doklady o písemnictví, tzv. Sumerské piktografy) pochází z doby 3500 p.n.l. Podle Véd se psané dokumenty objevují až před počátkem Kali-jugy. Do té doby nebyly třeba kvůli výborné paměti. > 4 – Osídlování Žádné skutečně ověřené datování archeologických památek nesahá před roky 3000 p.n.l. Mnohé datovaní artefaktů starších 600 let pomocí izotopu 14C se ukázalo jako velmi nepřesné. V každém případě, naše nejstarší doklady o civilizacích (zemědělské plodiny, chov domácích zvířat, metalurgie, stavebnictví, města atd.) spadá jen do oblasti Blízkého východu a je v souladu s biblickou chronologií přinejmenším v řádech stovek let. Existuje mnoho míst a památek datovaných pomocí astronomických souvislostí na desetisíce let, např. jihoamerické Tiahuanaco (12 000 let). Nejstarší doklady o civilizaci a stopy védské kultury lze nalézt po celém světě a dodnes přetrvala v Indii. > 5 – Jazyky Poznatky o starověkých jazycích nikdy nejdou hlouběji jak 3000 let p.n.l. Z Blízkého východu můžeme vystopovat rozšíření všech jazykových rodin do celého světa. Mezi nejstarší jazyky, ne-li nejstarší vůbec, patří ten nejsložitější, sanskrit. To podporuje védský pohled, že dharma a s ní i lidstvo se časem nevyvíjejí, ale degradují. > 6 – Matematika Matematika a její znalosti sahají tak, jako znalosti písma, k počátkům rozvoje nejstarších civilizací. Staří Sumerové a sousední Babyloňané znali matematiku, kterou užíváme dodnes (šedesátkové dělení). Velmi často nacházíme v historických záznamech velmi komplikované matematické výpočty. Védy používají šedesátkovou soustavu i pokročilé výpočty. Odtud se dostala do Sumeru. [25] > “Není to tak dávno, co se objevily zprávy, že v roce 1989 byla při hlubinných vrtech, prováděných ruskými a norskými vědci na Sibiři, v hloubce 16km objevena dutina. Tato story byla ověřena jako kachna. Novinářská. [26] > “Archeologická bádání jednoznačně dokázala, že na zemi neexistuje žádné kulturní středisko, které by se mohlo co do stáří a výsledků rovnat se zeměmi v kotlině Středozemního moře a východně od něj....Ostatní kultury Starého světa všechny pocházejí z tohoto kulturního centra nebo jím byly silně ovlivněny.” Archeologický průzkum Indie a přilehlých oblastí, třebaže stále nedostatečný, dokazuje něco jiného. Zde se také nejdříve pěstovaly vědecké disciplíny. [28] > V porušeném světě můžeme přirozeně u tak závratně složitých systémů živých těl (aniž bychom museli nutně předpokládat výše zmíněné univerzální praplány) očekávat nejrůznější nepředvídané poruchy, záměny, konfigurace neobvyklých struktur (jako jsou třeba zhoubná bujení) apod. To jsou vlivy karmy. [32] > V křesťanství (i v jiných náboženstvích) hrál vždy velkou roli učitel (guru), který vedl svoje žáky. Na rozdíl od současných učitelů ve školách měl tu výhodu, že se svými žáky (učedníky) žil a stále pobýval, takže je neučil jen teorii, ale i praxi (a praxí). Je velká škoda, že tento způsob vyučování zanikl a existuje již jen okrajově, a to i na půdě křesťanství. To je tradiční a osvědčený védský systém - gurukula. Vyžaduje však oboustrannou kvalifikaci, především pokoru a upřímnost, a těch stále ubývá. [33] > Život Ježíše Krista není srovnatelný ve své kvalitě, moci i původu s žádným jiným člověkem, ani s Krišnou, Buddhou či Mohamedem. Nepodložené tvrzení. Autor nemá o těchto osobnostech a rozdílech mezi nimi dostatek informací. > Bylo to křesťanství, ne Spartakovo povstání, co vedlo k pádu římského otrokářského řádu (otrok i otrokář se stali křesťany a bylo po otroctví) i samotné římské říše. Proč tedy otrokářství ve (formálně) křesťanských společnostech přežilo až do 19. století (např. USA)?