krishna.com | iskconnews.org | bbt.org

Buddhismus Čisté země jako vaišnavismus

Část devátá: Odhalení historické neoprávněnosti théravádsko-buddhistických nároků

Bhakti Ananda Goswami

Dosud jsem uvedl, že buddhistická ikonografie jak severní, neboli mahájány (s tradicí Čisté země v jejím jádru), tak jižní, neboli hínájány (théravádské čili ateistické) školy, je tatáž. Zmínil jsem, že jsem viděl příklady tohoto kánonu posvátných podob z nejstarších známých buddhistických míst od Japonska a Angkor Watu v Kambodži po Nepál a Šrí Lanku, hrdé ‘hlavní město’ buddhistického ateismu. Dále jsem uvedl, že tato symbolika a ikonografie jsou snadno rozpoznatelné jako odvozené z krišnovského vaišnavismu, jehož příkladem je devocionální kult Šrí Krišny (Hari = Hríh Dharma Kája Amitábha) a Šrí Baladévy (Sankaršan Višnu = Sambhoga Kája Amitájus-Lókéšvara) ve starobylém indickém středisku oddanosti ve Vrindávanu-Mathuře. Vysvětlil jsem, že autentický raný buddhismus (čistá Čistá země) byl formou krišnovského vaišnavismu, ale že ateistický buddhismus se falešně představil světu jako původní forma buddhismu. Protože théravádsko-buddhistická elita na Šrí Lance pyšně prohlašuje Šrí Lanku za historické hlavní město buddhistického ateismu (théravády) a toto tvrzení není ve světě théravádského buddhismu zpochybňováno, velmi pečlivě jsem hledal důkazy pro podporu tohoto tvrzení. Jelikož šrílanští théravádisté sami tvrdí, že jejich buddhismus poprvé dorazil na Šrí Lanku jako součást misionářského úsilí indického císaře Ašóky Velikého, mělo by být logicky možné porozumět ‘původnímu’ buddhismu na ostrově získáním přesného pochopení buddhismu šířeného Ašókovými misionáři. Proto jsem pečlivě prozkoumal buddhismus císaře Ašóky a našel jsem toto. (Mějte na paměti, že nejstarší archeologické důkazy buddhistického posvátného umění v severní a jižní oblasti buddhismu se podivuhodně shodují s ikonografií a symbolismem vrindávansko-mathurského krišnovského vaišnavismu.)

Ústřední význam Vrindávanu-Mathury v mahájánové historii

Kniha Josepha Campbella Masks of God (4 díly, Viking) a další srovnávací a exkluzívní studie o buddhismu ochotně uznávají, že Ašókův vlastní buddhistický mistr měl velký klášter v Mathuře. Campbell cituje odkaz na toto tvrzení, že v klášteře Ašókova mistra (třetí století př.n.l.) v Mathuře sídlilo 10 000 mnichů!

O Mathuře

Tato oblast, populárně známá jako Bradžbhúmi, je významné hinduistické poutní místo. Šrí Krišna se narodil v Mathuře (Muttra) a tato oblast je úzce spjata s mnoha episodami v Jeho raném životě. Poblíž je Vrindávan (Vrindaban), kde se Krišna ‘bavil’ se svými gopími (pasačkami).

Historie

Mathura je starobylé kulturní a duchovní středisko. Buddhistické kláštery zde postavené se těšily značné Ašókově podpoře a Mathura byla zmíněna Ptolemaiem a čínskými cestovateli Fahsienem (který navštívil Indii mezi lety 401 a 410 n.l.) a Xuan Zhangem (634-762 n.l.) v jejich dílech.

Copyright © 2000 Shubhyatra.com India Pvt. Ltd. Všechna práva vyhrazena.

Ašóka (3. století př.n.l.) byl poslední z velkých císařů maurjovské dynastie. Maurjové byli vaišnavové, ale Ašóka, po zvláště hrůzyplném válečném tažení (proti Kalinze), kterým sjednotil svoji vládu nad většinou Indie, prý ‘konvertoval’ k nenásilnému buddhismu a stal se jeho největším královským zastáncem. S misionářským zápalem energeticky podporoval tento ‘buddhismus’, stavěl na jeho svatých místech, podporoval jeho kláštery a vysílal misionáře s jeho poselstvími blahovůle až po Středozemí! Jedna z těchto misií (týkající se ve skutečnosti jeho rodiny) údajně dospěla na ostrov Šrí Lanku a ustavila tam buddhismus. Účastnil se buddhistických koncilů a zatímco chránil vaišnavismus a některá jiná tradiční indická náboženství, také potlačoval kacířské skupiny. Ve skutečnosti “Existuje také důkaz v [Ašókových] Ediktech, že z buddhistického řádu vypudil odpadlické elementy...” (str. 100, The Oxford Dictionary of World Religions, 1997, Oxford University Press.) Není pochyb, že Ašóka pokračoval ve své ochraně a podpoře vaišnavismu a že ášram jeho vlastního buddhistického mistra byl v Mathuře, královském nábožensko-kulturním hlavním městě krišnovského vaišnavismu. Co tedy byl ten takzvaný ‘buddhismus’, který ve své liberálnosti shledával tak nesnesitelný, že jej potlačil a vypudil jako “odpadlický”? Co byl zač ten kacířský ‘buddhismus’, který v té době dorazil na Šrí Lanku? Který ‘buddhismus’ trvale popíral zjevné důkazy týkající se ašókovského buddhismu mahájány Čisté země, který podle všech archeologických důkazů dorazil na Šrí Lanku v téže době a rozšířil se po celé oblasti (a dále) díky Ašókovým misionářům?

Vypadá to, že císař Ašóka vypudil z Indie théravádský buddhismus, považovaný za kacířský!

Je představitelné, že všude jinde Ašókovi misionáři šířili mahájánový buddhismus Čisté země, který má vztah k vaišnava bhakti, ale jedině na Šrí Lance učili théravádský / hínájánový ateismus? Lze si představit, že by ateistický théravádský buddhismus šťastně ko-existoval s krišnovským vaišnavismem v Mathuře, samotném světovém intelektuálním epicentru krišnaismu? Snášel by ‘Vatikán’ krišnovského vaišnavismu přítomnost tisíců théravádských buddhistických ateistů, kteří věřili, že Krišna je démon? Blízký Vrindávan jako esoteričtější středisko ‘svatební mystiky’ pastorálního (bukolický / Gokula /Gokura) krišnovského vaišnavismu nikdy nebylo univerzitním (klášterním) intelektuálním či královským sídlem krišnovského vaišnavismu. Jako velesvatyně ‘zábav’ svatební mystiky (rása líly) Šrí Šrí Rádhy-Krišny, Baladéva a gopí, byl vrindávanský posvátný pastorální charakter vždy duchovně chráněn před jistými druhy rozvoje. Jako středisko úctyplného královského / rádža uctívání Krišny byla blízká Mathura královským epicentrem šíření krišnovského vaišnavismu po nesčetná staletí. V Ašókově době to bylo intelektuální a umělecké hlavní město krišnovského vaišnavismu. Jak by mohl Ašókův vlastní mistr mít ášram s 10 000 mnichy v královském hlavním městě uctívání Šrí Krišny (rodišti Šrí Krišny), pokud by byl théravádský buddhista? Théravádští buddhisté ze Šrí Lanky učí, že Krišna a Balárama jsou démoni a někteří učí džinistickou doktrínu, že Krišna je v pekle za svoji roli ve velké válce (z Mahábháraty)!

Ve skutečnosti v obou univerzitních intelektuálních ‘buddhistických’ střediscích, Mathuře a Gandháře, žili vaišnavové a buddhisté v naprosté shodě jako členové různých linií či řádů STEJNÉHO NÁBOŽENSTVÍ. Tuto skutečnost nelze zpochybnit. Žádný čestný učenec nemůže popřít, že Gandhára a Mathura, dvě největší raná mahájánová střediska buddhistické intelektuální a umělecké činnosti a jejího šíření byla také vaišnavská střediska téhož zaměření! Nejednalo se o po sobě následující jev! Vaišnavská a buddhistická přítomnost v těchto střediscích bhakti jógy byla současná. Ve skutečnosti existovalo i zastoupení západní bhaktické asylovo-chrámové federace v návštěvnících a obyvatelích těchto velkých vaišnavských a buddhistických ‘univerzitních’ středisek, Gandháry a Mathury! Tato dvě střediska navštěvovali a obývali Řekové, Římané a ostatní západní uctívači Eli-Yahua / Heli-ose / Heri-Asua. (V příštím díle této série plánuji popsat něco z řeckých a zvláště rhodských souvislostí s vaišnavsko- buddhistickým posvátným uměním těchto dvou středisek.) Když je známo, že Mathura byla severoindickým střediskem Krišna bhakti, jak je možné, aby pravý protiklad krišnovského vaišnavismu a úzce příbuzné buddhistické bhakti Čisté země, konkrétně ateistický théravádský buddhismus, mohl být buddhismem, který tam Ašóka podporoval? Když je z důkazů zřejmé, že po celé oblasti (a dále) Ašóka stejně chránil a podporoval vaišnavismus a mahájánový buddhismus Čisté země a že tehdy tyto dvě velké bhaktické tradice byly považovány za součást STEJNÉHO NÁBOŽENSTVÍ, jak si lze představit, že by ‘buddhismus’, který podporoval na Šrí Lance, byl théravádský - historický a naukový protiklad vaišnavismu i buddhismu Čisté země?

Pokračující ikonoklastické ničení důkazů na Šrí Lance

Je nepředstavitelné, že by se Ašókův mathurský buddhismus Čisté země (spřízněný s vaišnavismem) stal théravádským ateismem po příchodu na Šrí Lanku. Proto théravádští buddhisté ze Šrí Lanky musí falešně představovat historické důkazy k podpoře jejich tvrzení. Proto byli (a stále jsou) zapojeni v okupaci a ničení významných a raných buddhistických a hinduistických archeologických míst a proto rozkradli, zatemnili, poničili, atd. tolik ikonografických důkazů z jejich vlastní rané buddhistické historie. Jako Talibán a další ikonoklastičtí muslimští barbaři musí šrílanští théravádští buddhističtí ateisté zatemňovat nebo ničit starobylé buddhistické posvátné umění, což představuje stálou připomínku jejich nepřátelské okupace země kdysi obývané lidmi věřícími v Osobního Boha Milosti, který inkarnoval, aby zachránil svět. Vyhlazením tohoto buddhistického (se vztahem k hinduismu) posvátného umění týkajícího se Inkarnovaného Boha ateističtí šrílanští théravádští buddhističtí ikonoklasté se snaží vymazat historickou pravdu a místo ní prosazovat původnost a autentičnost své vlastní zkažené bezbožné tradice. Pokud však prozkoumáme důkazy (předtím než je ikonoklasté rozkradou nebo zničí a bude pozdě), dozvíme se pravdu o původním vztahu Ašókova šrílanského buddhismu s vaišnavismem a zjistíme, že théravádsko-buddhistické historické nároky na pozici světového původního buddhismu jsou, stejně jako jejich učení, plné pouze “prázdnoty.” Jsou-li argumenty ve prospěch historických nároků ateistického buddhismu nepodložené na Šrí Lance (jeho nesporném světovém středisku), pak pro ně neexistují žádné uznání zasluhující argumenty nikde.

Kéž buddhisté všude obnoví teistickou devocionální čistotu jejich původní tradice Čisté země a kéž tak znovuobjeví svoji starobylou jednotu s velkými bhaktickými tradicemi Indie a asylových federací západu.

Modle se o den, kdy jako fénix z popela paměti Gandháry a Mathury povstanene nová univerzita pro znovusjednocení Pánových oddaných východu a západu,

Váš snaživý katolicko-vaišnavsko-buddhistický (Čistá země) služebník, Bhakti Ananda Goswami

1. část
2. část
3. část
4. část
5. část
6. část
7. část
8. část
9. část
10. část


Please support us:  
 
© 2001 - 2024 VEDA - Bhaktivedanta Book Trust - Krishna.com, authors. CC-BY-SA J. Mares (contact)